Endring er den nye normaliteten

Oppdal: Rektor Gunnar Bovim åpnet NTNUs årlige lederkonferanse i dag tirsdag formiddag. Hans budskap oppsummert: - Endring er en del av universitetets sjel.

Gunnar Bovim avsluttet sin velkomsttale med å snakke om etikk. - Det handler om å gjøre valg, minnet han om.

Bovim innledet med et par retoriske spørsmål:

- Ville vi sett for oss at Europas statsledere skulle gå arm i arm foran i et demonstrasjonstog i Paris, til forsvar for ytringsfriheten?

- Hvem kunne forutsi at oljeprisene ville stupe, så fort og så dramatisk?

Endring, nå igjen?

- Da vi diskuterte temaet for denne samlingen og noen foreslo endring, tenkte jeg: Vil vi høre om dette? Om ’endring nå igjen’? Så tenkte jeg at det er egentlig ganske bra. Vi ved universitetet er endringsagenter. Hva er vel forskning, om ikke endring? Hva er undervisning, om den ikke innebærer endring i studentenes hoder?

På programmet de to dagene står Mooc – internettbasert undervisning, og SAKS – stillingstagen til hvem NTNU eventuelt skal slå seg sammen med. Disse beslutningene vil legge føringer på universitetets retning i år og tiår framover.

- Det vi bestemmer oss for, kommer vi til å få til. Det vil jeg dere skal ha i minnet gjennom disse to dagene, formante Bovim.

Litt senere refererte han Heraklits konstatering om at man ikke kan stige ned i den samme elva to ganger.

Se hva de fikk til

I sin gjennomgang av året som har gått viste rektor, foruten Mosernes nobelpris, til hva Thea Selliaas Thorsen har fått til.

- Hun ble første skandinaviske redaktør av en utgivelse i en av de mest prestisjefylte vitenskapelige serier som finnes: The Cambridge Companion – som en av de yngste i historien, og en av få kvinner. Attpåtil fikk hun Unge Talenter-stipend i årets Fripro-tildeling, minnet Bovim om.

Rektor fremhevet dessuten Arne Brataas som corresponding author i en artikkel som ble publisert i Nature Nanotechnology, Highasakite, et utspring fra NTNU, samt den spillbaserte læringsplattformen Kahoot.

- De tillot seg å ha høye ambisjoner. Og de lykkes på nasjonale og internasjonale arenaer. Dette illustrerer poenget: Det vi bestemmer oss for, det får vi til, slo Bovim fast.

Det blir flere avslag

Men alt går ikke NTNUs vei. Ikke minst går det ikke så bra med søknader om midler fra EUs ordninger for forskningsfinansiering.

- Vi har fått flere avslag, og det vil komme flere. Dere instituttledere har mobilisert veldig bra, nå får dere mange frustrere forskere på kontoret, sa rektor.

- Vi må ikke miste motet! Vi taper ikke fordi kvaliteten på søknadene er dårlig; tvert i mot - vi har mange eksempler på at vi er like under tilslagsgrensen. Vi taper fordi konkurransen er hardere enn noen gang.

Vi må sørge for å bli enda bedre - også strategisk. Vi skal åpne et Brüssel-kontor. Det kontoret må ikke bli stående tomt, sa Bovim.

Mot slutten satte Gunnar Bovim søkelyset på etikk, og han benyttet anledningen til å fremheve Christian Tangen, en av to studentrepresentanter i NTNUs styre.

- Jeg er glad for at vi har modige studenter som Tangene, som på sitt første styremøte tok initiativet til en viktig verdidebatt om vår forskning og undervisning i petroleumsfag.

- Etikk handler også om å gjøre valg, om å bestemme seg, minnet rektor de fremmøtte om.