Dalai Lama på plass i Trondheim

Dalai Lama besøker den internasjonale studentfestivalen Isfit for å snakke om korrupsjon. Han går på scenen klokka 13.15.

Dalai Lama på vei inn i Hotel Clarion mandag formiddag, hvor han skal diskutere korrupsjon med studenter fra hele verden.

Det er andre gangen den verdenskjente tibetaneren besøker Trondheim. Den første gangen var i 1994, også da i forbindelse med studentfestifvalen. Den gangen skal daværende statsminister Gro Harlem Brundtland ha møtt ham i et hotelrom i byen. Da den religiøse lederen, som har levd storparten av sitt voksne liv i eksil, besøkte Norge i fjor, ønsket nåværende statsminister Erna Solberg ikke å møte ham.

Torsdag forrige uke møtte Dalai Lama president Obama i Washington. I dag er han i Trondheim og skal han diskutere hvilke holdninger man trenger for å bekjempe korrupsjon.

Det var Venstres leder Trine Skei Grande som inviterte ham til Isfit i år.

440 deltakere fra 114 land verden over har meldt sin ankomst til festivalen. Temaet for årets festival er korrupsjon.

Den nåværende Dalai Lama heter egentlig Tenzin Gyatso. Han fylte 78 år i juli og er den 14. "spirituelle læremester" i rekken av reinkarnerte tibetanske guttebarn. Da den fattige bondesønnen Tenzin var to år gammel, ble det fastslått at han var den neste i rekken.

Dalai Lama er ikke en tittel man arver eller søker, man blir funnet på bakgrunn av en rekke tegn og antydninger fra forgjengeren.