Spente på det faglige utbyttet

ÅLESUND: Studenter og ansatte er spente på det faglige utbyttet av den kommende fusjonen. Enn så lenge har spenningen et positivt fortegn.

Spent: Gunnhild N. Furnes, hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet ved Høgskolen i Ålesund.

Gunnhild N. Furnes er hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved Høgskolen i Ålesund (HiÅ), en av fem fagforeninger der. Furnes sier stemningen blant de ansatte kan karakteriseres som spent.

- Vi synes det går fort, men vi aksepterer at det er sånn det er. Sterke krefter er satt i sving, det må vi forholde oss til, sier Furnes.

Under prosessen som gikk forut for fusjonsvedtaket hadde høgskolestyret to alternativer: Fusjon med høgskoler i nærområdene eller med NTNU. Fagforeningene så ifølge Forskerforbundets leder både fordeler og ulemper med begge forslagene. Furnes poengterer at man er opptatt av mulighetene fusjonen byr på.

- Nå er vi opptatt av hvordan den faglige organiseringen blir, og hvordan de respektive fagmiljøene ved HiÅ og NTNU finner hverandre, sier hun.

Både faglig og administrativ ledelse ønskes

- Så er det viktig hvordan ledelsesstrukturen blir. Vi ønsker stedlig faglig og administrativ ledelse på campus Ålesund, sier Furnes.

Som UA skrev mandag har fusjonsgruppa foreslått at Ålesund skal ha delt ledelse neste år. 2016 blir for et overgangsår å regne, fram til den endelige organiseringen gjøres gjeldende fra 2017. Ulikt søsterinstitusjonen i Gjøvik vil rektor Marianne Synnes ved HiÅ kun få faglig lederansvar som campussjef neste år. Administrativt ansvar blir liggende hos høgskoledirektøren, som rapporterer til NTNUs ledelse.

Synnes avlyste intervju

UA hadde opprinnelig gjort avtale om å intervjue Synnes mandag. Før helga avlyste hun imidlertid avtalen uten nærmere begrunnelse. Nå avviser hun å utale seg om den midlertidige ledelsesmodellen.

Heller ikke høgskoledirektør Roar Tobro ved HiÅ vil si noe.

- Det blir feil, er hans knappe kommentar. Tobro er medlem i prosjektgruppa som har laget forslaget til midlertidig organisering.

Også Furnes sitter i Prosjektgruppa.

- Det vi har på bordet nå er i første rekke en videreføring av den styringsmodellen vi har i dag, som dermed fortsetter inn i 2016. HiÅ har valgt rektor, en annen ledermodell enn HiG, og da blir det slik. Men vi er som sagt opptatt av at vi får samlet ledelse, faglig og administrativ, i den permanente organisasjonsmodellen.

- Alenegang ville vært verre

- Dere har vært herre i eget hus, og nå har dere gitt fra dere husnøkkelen for godt. Den befinner seg i Trondheim. Hvordan kjennes det?

- Det er spenning ute og går, ja. Både på kort og lang sikt.

- Har det hendt ting som har gitt opphav til uro?

- Ingenting jeg kan peke på spesielt, sier Furnes.

Og legger til:

- Vi er tre høgskoler som er sammen om å fusjonere, det er en stor fordel. Det ville vært verre om vi var alene om å bli fusjonert inn i store NTNU.

Unison studentbegeistring

Også leder for studentparlamentet ved HiÅ, Hans Marius Martinsen (bildet under), er spent på det fagliges skjebne i nye NTNU.

- Vi forventer at studiekvaliteten blir bedre. Det er studentenes klare forventning, sier Martinsen.

Han poengterer at studentenes begeistring over å bli en del av NTNU er unison.

- Så fins det også en spenning i negativ forstand. Vil det slå negativt ut for oss at vi blir små i en stor institusjon? For oss som studenter kan dette møtes blant annet ved at vi jobber tett sammen med studentorganisasjonene ved de andre institusjonene, og da spesielt ved NTNU, sier Martinsen.

Vil bli dobbelt så mange

Så har studentlederen en annen, tydelig ambisjon:

- Det som blir NTNU campus Ålesund må vokse. Ålesund by har 45 000 innbyggere. Det er naturlig at om lag ti prosent av innbyggerne er studenter, sier Martinsen.

- Altså 4500 studenter. I dag er det 2300 av dere. Vi snakker med andre ord om en fordobling?

- Det stemmer. Vel og merke, uten at den faglige kvaliteten blir skadelidende. Målet må være det motsatte, flere og bedre studenter.

- Hvor skal veksten skje?

- Det naturlige er innen området havrom. Dette er HiÅs naturlige styrke, og det fins emner som ikke er dekket i dag og som dermed kan gi grunnlag for nye studier, mener Hans Marius Martinsen.

Spent. Hans Marius Martinsen, leder Studentparlamentet, HiÅ.