Malmø Høgskola

Hver fjerde student utsatt for seksuell trakassering

Hver fjerde kvinnelige student ved Malmø Høgskola har vært utsatt for seksuell trakassering det siste året.

Trakasseringen har skjedd først og fremst på utesteder, melder nettstedet 24Malmø.

Disse opplysningene har kommet fram etter at høyskolen gjennomførte en spørreundersøkelse av omkring 3 000 kvinnelige studenter. I følge forskeren Caroline Mellgren ligger resultatene på linje med tilsvarende studier gjennomført andre steder.

LES OGSÅ: Dropper fester av frykt for uønsket oppmerksomhet

- Det mest slående er at så mange svarer at dette er noe man bare får regne med, sier Mellgren.

- Ofrene unnskylder overgriperne med at de har drukket alkohol, og sier at ”han var full og mente det ikke sånn, og jeg var også full”, sier Mellgren. Hun oppfordrer utestedene til å ta et mer aktivt ansvar for å motvirke seksuell trakassering.

- Alkohol blir en unnskyldning når man snarere burde spørre seg hva som er feilen med miljøer som oppleves så aksepterende når det gjelder den slags, mener den svenske forskeren.

25 prosent svarte ja på spørsmålet om uønsket kontakt i form av kyssing, berøring, tafsing eller klapping og klemming. Svært få av hendelsene blir politianmeldt.

Forskerne ønsker å finne ut hvorvidt den seksuelle trakasseringen påvirker de kvinnelige studentenes hverdag.

- Det får konsekvenser for de som rammes for den slags. De blir redde for at det skal skje dem igjen, og de unnviker slike plasser, tenker på kroppsspråket sitt og hvordan de kler seg. Det fører til en form for tilpasning. En del kvinner i studiet sier også at de blir mistenksomme mot menn i allmennhet, sier Caroline Mellgren.