Naboer vil ha shuttlebuss til NTNU-campus

Naboer til NTNU campus Gjøvik frykter parkeringskaos etter at p-avgift innføres, og foreslår gratis shuttlebuss.

Ikke lenger gratis? Naboer til NTNU Gjøvik frykter uønsket gjesteparkering dersom p-avgift innføres. Bildet er fra Røverdalen studentcampus.

Også i NTNU Gjøvik ligger det an til at parkeringsavgift blir innført for universitetets campusområde. Dethar fått naboene til å reagere. Tonga Vel frykter at boligfeltet Tongjordet skal bli omgjort til en stor, gratis parkeringsplass, og velforeningen foreslår shuttlebuss som et tiltak, skriver Gjøviks Blad.

LES OGSÅ Nå skal det koste å parkere

LES OGSÅ Finner ikke plass - parkerer ulovlig

Tonga Vel har på sine facebooksider oppfordret medlemmene til å komme med forslag til tiltak. Et forslag er å opprette parkering i utkanten av NTNU og tilby shuttlebuss til Campus, skriver lokalavisa.

- En parkeringsavgift på Campus vil gå ut over beboerne på Tongjordet, men vi ønsker oss heller ikke parkeringsforbud eller parkeringsavgift over hele jordet. Det viktigste er å få folk til å slutte å bruke bilen. Da kan shuttlebuss være en løsning, foreslår Paul Ole Hegstad, leder i Tonga Vel.

Hegstad frorteller til Gjøviks Blad at naboene har henvendt seg til kommunen. Ved NTNU Gjøvik er det 400 ansatte. Det er mange av de ansatte som skal ut om dagen. Og i år blir det 10-15 prosent flere studenter, noe som vil øke presset på parkering, påpeker Hegstad. Han frykter at nabolaget skal bli omgjort til en gratis parkeringsplass, bare 5-10 minutters gange fra Campus.

Har hatt møter

Nils Jørgen Moltubakk, seniorrådgiver i eiendomsavdelingen i NTNU, opplyser til avisa at det ikke er avgjort om det skal innføres avgift på parkering på Campus Gjøvik.

- Vi ønsker ikke at grunneiere skal oppleve at noen parkerer på deres grunn. Vi har hatt flere møter, både allmøte på NTNU, møte med fylkeskommunen og Gjøvik kommune og øvrige grunneiere, for å høre hva de har å si. Det vi har gjort nå er å skilte om på Campus, slik at ansatte og studenter som kjører selv må registrere bilen de bruker for å få parkert på området, opplyser Moltubakk.