Internasjonale studenter må følge undervisningen fra hjemlandet

Internasjonale studenter tatt opp ved NTNU må følge undervisningen fra sine hjemland kommende høst.

Høstsemesteret vil forgå digitalt og studentene skal følge undervisningen fra sitt hjemland, skriver NTNU på sine hjemmesider.

Internasjonale studenter som er tatt opp på et engelskspråklig masterprogram som starter høsten 2020 skal ikke møte på campus. Dette gjelder internasjonale mastergrader, og vil mest sannsynlig også omfatte Joint Nordic, Erasmus Mundus og andre fellesprogram.

Denne avgjørelsen er tatt på bakgrunn av regjeringens innreiserestriksjoner og de praktiske og økonomiske forholdene knyttet til visum, bolig og transport. Selv om innreiserestriksjonene skulle bli endret, vil det i praksis ikke være mulig for mange internasjonale studenter å møte i Norge på kort varsel, skriver NTNU.

Så langt situasjonen tillater det, planlegges det fysisk oppmøte i januar 2021.

Studenter som kommer utenfra EU har fått beskjed om å avvente å overføre penger til NTNUs depositumskonto og å søke visum. Studentene skal også avvente å søke bolig for vårsemesteret. Studentene vil få nærmere beskjed i løpet av høsten om når de kan starte med de ulike prosessene.