NTNU-fakultet med innreisekarantene

Har du vært i et gult eller rødt land får du ikke møte på jobb før du har vært ti dager i karantene.

Vært en tur i utlandet? Da må du vente ti dager før du får gå inn her.

Tirsdag besluttet ledelsen ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk å innføre ti dagers karantene for alle ansatte som har vært på reise i utlandet.

Ifølge en melding på NTNUs intranett gjelder dette personer som kommer fra både røde og gule land.

«Må du i karantene får du ikke møte fysisk på jobb, men kan godt ha hjemmekontor» skriver de i meldingen og påpeker at den nye regelen gjelder med umiddelbar virkning.

Med det har fakultetet strengere retningslinjer enn det myndighetene legger opp til.

- Vi gjør dette fordi vi har fått tilbakemeldinger fra ansatte som føler seg usikre på å skulle være på campus med tanke på smittesituasjonen. Dette handler rett og slett om å skape trygghet, sier Ingrid Schjølberg, dekan ved fakultetet.

Hun forteller at flere har ønsket seg klare retningslinjer nå som campus har åpnet opp igjen, og at de derfor har valgt å gjøre dette felles for alle.

- Et fakultet er jo en stor organisasjon med mange institutt. For å unngå en situasjon med forskjellige retningslinjer fra institutt til institutt velger vi å innføre dette for hele fakultetet.

Tirsdag varslet regjeringen at alle grønne land ble gule - og med det fikk status som land en ikke bør dra til med mindre det er høyst nødvendig, uten at det utløser karanteneplikt. Samtidig ble karanteneplikten på ti dager opprettholdt for røde land.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.