- Éncampus er framtida

"Jeg og bystyret mener at en samlet campus, hvor NTNU, HiST, SINTEF, St.Olavs hospital, næringsliv, offentlig virksomhet og byen er tett på hverandre, er en framtidsrettet og riktig veg å gå," skriver ordfører Rita Ottervik.

Vi står nå overfor en unik mulighet til å utvikle en éncampusløsning. Det er nå vi har tilgjengelige arealer. Og det er akkurat nå vi har den økonomiske muligheten til å omskape Elgesetergate fra barriere til bindeledd i området. Denne muligheten mener jeg må gripes med fast hånd. Det vil ligge en enorm utviklingskraft i en samlet campus, hvor NTNU, HiST, SINTEF, St.Olavs hospital, næringsliv, offentlig virksomhet og byen er tett på hverandre

Vi har det også travelt med å finne en løsning på plassmangelen på Dragvoll. Det kan godt hende at den beste og raskeste løsningen nettopp ligger i beslutning om samlokalisering og rask realisering av de første stegene. En samlokalisering vil være en fullbyrdelse av sammenslåingen av AVH og NTH på midten av nittitallet.’

Tett kontakt

Jeg har tett kontakt med rektorene bed NTNU og HiST, og er veldig klar over at den store veksten i NTNUs virksomhet på Dragvoll har ført til prekær arealmangel. Den etterspurte lektorutdanningen imponerer. Robuste fagmiljø innen både samfunnsfag og humaniora hevder seg godt nasjonalt og internasjonalt. Dette er en positiv og ønsket utvikling. Samtidig gir den store utfordringer når det gjelder hensiktsmessig og framtidsrettet infrastruktur.

Studentbyen Trondheim vokser raskt, og også HiST opplever plassmangel. I tillegg utløper noen av skolens leiekontrakter, noe som gjør situasjonen enda mer akutt. HiST har vedtatt å flytte og videreutvikle alle sine avdelinger innenfor området Kalvskinnet-Øya-Hesthagen.

Ikke gjennomslag i KD

Onsdagens artikkel i Universitetsavisa gjør det nødvendig for meg å være så krystallklar om min kjennskap til Dragvolls plassproblemer. Jeg har en offensiv tilnærming i arbeidet med å finne løsninger. Realiteten er at NTNUs campusplaner på Dragvoll ikke har fått politisk gjennomslag i Kunnskapsdepartementet. Det er derfor nødvendig å finne ut om det er politisk vilje til å finne gode løsninger for Dragvollmiljøene i en samlokalisert, sentrumsnær modell.

Flertallet i NTNU-styret ønsket i 2006 primært en éncampusløsning nær Gløshaugen, men de så ikke de økonomiske avklaringene fra staten som tilstrekkelige til å gå videre på dette alternativet.

LES OGSÅ

Jeg oppfatter rektor som positiv til å avklare mulighetene for å få til en ny prosess med nødvendige politiske og økonomiske avklaringer fra staten.

Kommunen skal være pådriver

Bystyrets vedtak 30.august 2012 stadfester at Trondheim kommune skal være pådriver for å realisere en tett byintegrert campus, fordi vi mener dette vil styrke NTNU og HiST, kunnskapsbyen Trondheim og kunnskapsnasjonen Norge i framtiden.

LES OGSÅ

Mange prosjekter som trekker i retning av encampusløsning er også vedtatt eller igangsatt i det aktuelle området:

• Bygging for TØH ved Hesthagen er allerede i gang.
  • SiT har bygget nye studentboliger på Elgeseter, og det nye prosjektet på Lerkendal er igangsatt. Nytt utendørs idrettsanlegg i Høgskoledalen er ferdigstilt, og det planlegges et nytt idrettsbygg i aksen Kalvskinnet-Lerkendal.
  • Studentersamfundet har planer om nybygg på Fengselstomta.
  • Kommunen og fylkeskommunen har gjennom Miljøpakken bevilget 300 mill til en kraftig oppgradering tiltak i Elgeseter gate, med forventninger om statlige bidrag til Superbusstrase i minst samme størrelsesorden. Oppstarten skjer trolig allerede i 2013.
  • NTNU planlegger laboratorier på Gløshaugen (ESFRI 1 og 2, Solbygg), Vitenskapssenteret på Kalvskinnet, Innovasjonssenteret i Hesthagen og KAM-prosjektet i Høgskolebakken (samling av kunst-, arkitekt- og musikkmiljøene).

Dragvollmiljøene må være med

Det er stor konkurranse om investeringsmidler i universitets- og høgskolesektoren. Gode prosjekter må kunne sannsynliggjøre store samfunnsmessige gevinster.

Jeg og bystyret mener at en samlet campus, hvor NTNU, HiST, SINTEF, St.Olavs hospital, næringsliv, offentlig virksomhet og byen er tett på hverandre, er en framtidsrettet og riktig veg å gå. Dragvollmiljøene må være en del av denne satsingen for å få ønsket effekt.

Rita Ottervik

Ordfører i Trondheim