Linkedin for studenter

Danmark: Braintrust er en nylaget database for akademiske oppgaver. Ambisjonen er å gi studenter muligheten til å søke viten og inspirasjon hos hverandre på tvers av universiteter, alderskull og fagfelt.

Det er Universitetsvisen som melder dette.

- Håpet er at dette skal bli en av de primære studiedatabasene – en slags Linkedin for studenter. At man skal kunne si til en potensiell arbeidsgiver at, ‘du kan jo gå inn på min Braintrust-profil, sier Julie Fjeldstad og Sigrid Bjerre Andersen. De har fått 315 000 kroner fra Forsknings- og innovasjonsstyrelsen til å utvikle konseptet.

Delte vin

Braintrust skal være en digital vitendelingsplattform, hvor studentene kan opprette profil og publisere oppgavene sine, samt lese andres. Deling av studentprodusert viten har ingen slik leseplattform i dag.

- Tanken ble født da vi delte en flaske rødvin en regnvåt kveld, og vi satt og ergret oss over at våre og andre studenters oppgaver nesten aldri blir lest av andre enn underviserne, forteller de to.

Deling på tvers av fag og institusjon

En sentral ide i konseptet er at databasen ikke bare skal inneholde oppgaver fra ulike fag, men også fra ulike universiteter. For kanskje er det slik at en student som arbeider med en semester- eller masteroppgave finner hjelp og inspirasjon av en besvarelse utført av en medstudent et helt annet sted i landet.

- Mange studenter opplever at de sitter og baler med noe så spesifikt at selv studenter og undervisere ved samme fag ikke er til noen hjelp.

Dermed er tanken at man ved å slå opp på tema i Braintrust skal finne det man behøver – gjennom å lese tekster laget av andre studenter.

Vil være uavhengig

De to innovatørene poengterer at databasen ikke skal ha som oppgave å promovere det enkelte universitet eller lærested.

- Vi er en del av det akademiske miljø – men vi er uavhengige, sier Fjeldstad og Andersen. De to studentene har selv søkt til hverandre over faggrensene. Sigrid Bjerre Andersen er utdannet i Internasjonale utviklignsstudier ved Roskilde mens Julie Fjeldsted har sin bakgrunn i Europeisk etnologi.

Planen er at den nye databasen skal være oppegående i løpet av kommende vår.