Penkowa gir seg ikke

Den skandaleombruste danske hjerneforskeren Milena Penkowa har ingen planer om å gi seg. Hun truer med rettsak dersom det gjøres alvor av truslene om å frata henne doktorgraden.

Det er Universitetsavisen som melder dette.

Et internasjonalt ekspertpanel fant tegn på omfattende uredelighet i hennes forskning. Som følge av dette besluttet Københavns Universitet å innberette 15 av hennes vitenskapelige artikler til Utvalgende vedrørende vitenskapelig uredelighet.fire av artiklene danner en del av grunnlaget for doktrograden hennes. dersom utvalget kommer fram til at hun har gjor seg skyldig i vitenskapelig uredelighet, faller grunnlaget for graden bort. dermed vil den kunne bli tatt fra henne.

Men Penkowa har til hensikt å kjempe for sin vitenskapelige ære. på sin hjemmeside skriver hun følgende:

"På baggrund af det internationale panels rapport om min samlede forskning mener jeg det er fuldstændigt absurd at tale om at fratage mig min ph.d. og doktorgrad."

Hennes tekst har tittelen Uenighet - ikke uredelighet.