Moser-paret i New York Times

NTNU-forskerne May-Britt og Edward Moser portretteres I dagens utgave av New York Times.

Det er ikke hver dag norske forskere blir personlig portrettert i en av verdens største aviser.

Hvordan kan det ha seg at to forskere, til alt overmål et ektepar, begge oppvokst langt unna alle akademiske tradisjoner, i grisgrendte strøk i lille Norge, blir til to av verdens fremste forskere innenfor nevrovitenskap?

New York Times forsøker å finne svaret i et lengre og personlig oppslag i dagens avis.

Avisen følger paret fra oppveksten på Sunnmøre, via en trang start på en akademisk karriere ved Universitetet i Oslo og senere tilhold i et «tilfluktsrom» på NTNU, fram til deres hittil siste internasjonale utmerkelse.

– Vi kommer begge fra ikke-akademiske familier og ikke-akademiske steder, forteller paret til storavisen. – Det fantes ingen med universitetsutdannelse der, ingen å spørre om ting.

Saken finnes også på nettet.