Abelprisvinner til Trondheim

Årets Abelprisvinner Pierre Deligne mottar Abelprisen, som er på 6 millioner norske kroner, fra Kongens hånd i Universitetets Aula 21.mai. To dager senere besøker han NTNU.

Prisen er en anerkjennelse av fremragende arbeid innen matematikk. I henhold til statuttene skal prisen også fremme interessen for matematikk og realfag blant barne og unge. For å ta vare på dette aspektet er det blitt tradisjon at det hvert år arrangeres en spesiell Abeldag i en annen universitetsby enn Oslo der Abelprisvinneren også deltar. I år er valget falt på Trondheim og NTNU, og dagen er torsdag 23.mai.

Institutt for matematiske fag, Matematikksenteret og Skolelaben står sammen om Trondheimsarrangementet. Programmet omfatter premiere på Matematikkløypa for 250 inviterte 8.klassinger pluss matematikkshow i El 5 om formiddagen, forelesning av Abelprisvinneren senere på dagen.

Generalprøve

Den 18.april var det generalprøve på Matematikkløypa i Glassgården på Elektro. Løypa har stasjoner med talloppgaver, statistikkoppgaver og tetraederoppgaver der også bygging av et tetraeder inngår. På generalprøven var det studenter som skal være veiledere på Abeldagen som spilte 8.klassinger.

Inf o om Abeldagen legges ut her