Ny pris til Moser-paret

Edvard og May-Britt Moser mottar Karl Spencer Lashley Award for 2014.

Det er American philosophical society som gir forskerparet prisen for «their recognition of grid cells in entohinal cortex, and their pioneering physological studies of hippocampus.»

Arbeidet med de såkalte gittercellene/gridcellene begynte i laboratoriet i 2002 og etter gjennombruddet har Moser-paret fått stjernestatus som forskere verdenstoppen.

Edvard og May-Britt Moser er henholdsvis nestleder og leder ved Kavli Institute for Systems Neuroscience ved NTNU. De har mottatt en rekke priser for sitt arbeid med gridceller siden gjennombruddet.

Karl Spencer Lashley award blir ikke delt ut før 9 november, men det er allerede nå klart at Moser-paret er vinnerne. Karl Spencer Lashley Award ble første gang delt ut i 1957 og utdelingen ble startet etter en gave til American philosophical society av Lashley selv. Han var for øvrig

LES OGSÅ: Ny prestisjepris til Moser

LES OGSÅ: Stipend til Moser

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.