- Akademisk frihet er blitt dårligere

Beskyttelsen av den akademiske friheten er blitt dårligere de senere år, mener norske akademikere selv. – Urovekkende, kommenterer Petter Aaslestad.

Petter Aaslestad er tidligere dekan ved HF-fakultetet, NTNU, nåværende leder for Forskerforbundet.

Aaslestad er leder i Forskerforbundet. Han kommenterer en undersøkelse utlært av forskere ved University of Lincoln i Storbritannia overfor Aftenposten.

Studien viser at bortimot annenhver vitenskapelig ansatt ved norske universiteter og høgskoler mener den akademiske friheten er blitt svekket i løpet av de siste årene. Dessuten mener mer enn halvparten at egen institusjon har fått sitt selvstyre svekket i løpet av den samme perioden. Seks av ti forskere mener kravene til korte publiseringsfrister går utover forskningskvaliteten, skriver Aftenposten.

- Det er urovekkende at de som jobber i akademia ikke selv erfarer at den akademiske friheten beskyttes, uttaler Aaslestad til avisa.