Professor leverte bok for sent, ilagt 2250 euro i bot

En tysk psykologiprofessor er ilagt en bot på 2.250 euro for å ha levert tilbake 50 bøker til høyskolens bibliotek for sent. Saken har nå havnet i retten.

Det kan bli dyrt å la lånte bøker hope seg opp på kontoret.

Professoren leverte tilbake 50 bøker for sent til biblioteket ved Hochschule Niederrhein i delstaten Nordrhein-Westfalen. Hun ble bedt om å betale en bot på 1.000 euro og 1.250 euro i gebyr. Det nektet hun, og saken ble brakt til rettsapparatet.

I retten fredag sa forsvareren at professoren anker boten fordi hun mener den er uforholdsmessig høy.

En representant for høyskolen innrømmet under høringen at boten ikke var en nøyaktig beregning av bibliotekets utgifter for den forsinkede innleveringen.

Men dommeren slo fast at bøter av dette omfanget er tillatt når hensikten er å bidra til avskrekkelse, for å sikre at andre leverer tilbake bøker tidsnok.

Retten er ventet å komme med sin konklusjon i løpet av de kommende ukene.