Dekket Nedkvitnes advokatregning – Langeland får det ikke

Da den oppsagte professoren Arnved Nedkvitne gikk  til sak mot sin tidligere arbeidsgi er dekket Forskerforbundet advokatregningene. Nils Rune Langeland får ingen slik støtte.

I desember i fjor avskjediget Universitetet i Stavanger (UiS) den profilerte historieprofessoren Nils Rune Langeland. Dette nekter han å godta, og har derfor stevnet staten for å få avgjørelsen kjent ulovlig.

LES OGSÅ Langeland søker jobb ved NTNU

LES OGSÅ Opprettholder avskjeds-vedtak

Oslo tingrett har satt av fire dager til saken i desember.

- Saken er prinsipiell

I Nedkvitne-saken dekket Forskerforbundet advokatregningene hans i tingretten og lagmannsretten.

Men Langeland, som også er medlem av Forskerforbundet, får ikke støtte av fagforeningen sin til rettsaken, bekrefter Forskerforbundet og hans advokat Kjell Brygfjeld overfor Forskerforum.

– De har egentlig ikke gitt noen begrunnelse, bare sagt at han ikke får støtte. Vi mener han burde fått støtte fordi saken er såpass prinsipiell, sier Brygfjeld til Forskerforum.

- Sak mellom oss og medlemmet

Forskerforbundets generalsekretær Hilde Gunn Avløyp avslår å kommentere saken når Universitetsavisa ringer. Hun viser til at forbundet ikke uttaler seg om medlemssaker.

- Dette er en sak mellom vedkommende medlem og Forskerforbundet, sier hun.

- Men Arnved Nedkvitne fikk støtte fra dere da han anla sak. Fins det noen prinsipiell forskjell mellom hans og Langelands sak?

- Jeg må bare vise til forbundets praksis med ikke å uttale seg om medlemssaker, svarer Avløyp.