Dette er den nye UiO-direktøren

UiOs styre har i dag vedtatt å tilsette assisterende departementsråd Arne Benjaminsen som ny universitetsdirektør.

Arne Benjaminsen har allerede takket ja til tilbudet, og har avtalt oppstart 15. februar.

Styret på Universitetet i Oslo har i dag vedtatt å tilby Arne Benjaminsen stillingen som universitetsdirektør, skriver Uniforum. Det melder UiO i en pressemelding.

Siviløkonom Arne Benjaminsen (53) er i dag assisterende departementsråd i Nærings- og fiskeridepartementet. Fra 2001 til 2004 var han universitetsdirektør ved daværende Universitetet i Tromsø.

12 personer søkte stillingen, blant dem visedekan på MN-fakultetet og tidligere høyrepolitiker Kristin Vinje og Bjarte Reve, CEO for Nansen Neuroscience Network.

Rektor ser fram til tett samarbeid

Det er en svært tilfreds rektor Svein Stølen som uttaler seg i pressemeldingen:

– Med Arne Benjaminsen får UiO en universitetsdirektør med omfattende erfaring fra departementene, som har hatt samme stilling i Tromsø. UiO er en kompleks kunnskapsorganisasjon, og rollen som universitetsdirektør krever omfattende erfaring med forvaltning og administrasjon, sier rektoren.

– Profesjonell ledelse og utvikling av administrasjonen er helt avgjørende for at vi når våre mål som et europeisk ledende universitet. Jeg ser frem til å samarbeide tett med den nye universitetsdirektøren for å videreutvikle og styrke støtten til vår kjernevirksomhet ytterligere, fortsetter rektoren i pressemeldingen.

Har allerede takket ja

Det framgår av pressemeldingen at Benjaminsen allerede har takket ja til stillingen, og har avtalt oppstartdato 15. februar.

Han gleder seg til å ta fatt på den nye jobben:

– Jeg er glad for muligheten til å jobbe på Norges fremste universitet, som er en av de mest spennende jobbene jeg kan tenke meg. Min første jobb var ved UiO og jeg har jobbet med forskning og utvikling i hele min karriere, i ulike departementer og som universitetsdirektør ved daværende Universitetet i Tromsø. Jeg ser frem til å bli enda bedre kjent med Universitetet i Oslo som både faglig og administrativ organisasjon. Det blir særlig spennende å følge utvikling og gjennomføring av universitetets nye strategi, sier Benjaminsen i UiOs pressemelding.

Åremål på seks år

Universitetsdirektøren er universitetets øverste administrative leder. Stillingen er et åremål på seks år, med mulighet for forlengelse i ytterligere én periode.

I utlysningsteksten het det at universitetsdirektøren har ansvar for å bidra til strategisk, målrettet og effektiv ledelse av universitetets administrasjon, sammenholdt med profesjonell understøttelse av UiOs kjernevirksomhet innenfor forskning, utdanning og kunnskap i bruk.

Den nye direktøren vil ha en sentral rolle i oppfølgingen av forventningene knyttet til bedre ressursutnyttelse, god ledelse av digitaliseringsprosesser og videreutviklingen av de administrative støttefunksjonene.

Erstatter Gunn-Elin Aa. Bjørneboe

Benjaminsen vil ta over etter dagens universitetsdirektør, Gunn-Elin Aa. Bjørneboe. Hun har snart sittet som direktør i to perioder, og har dermed ikke kunnet søke stillingen på ny.

Bjørneboe ble ansatt som universitetsdirektør på UiO i 2007, og kom da fra stillingen som assisterende direktør i Sosial- og helsedirektoratet. Hun er utdannet lege fra UiO, og har medisinsk doktorgrad innen rusmiddel- og ernæringsforskning.

Tidligere i år kåret Kaptial henne til den tredje mektigste kvinnen i Helse-Norge. Dette «på grunn av nestledervervet til gigantinstitusjonen Ahus og styreledervervet i Kreftforeningen». Bladet beskrev samtidig direktøren som «ukjent for mange».