Vil ikke snu i Kolstad-saken

Arnulf Kolstad får ikke saken sin opp til ny behandling. Psykologisk institutt og SVT fastholder sin beslutning om å nekte Kolstad emeritus-status.

Nybakt dekan Marit Reitan vil ha en raus seniorpolitikk og et godt arbeidsmiljø. (Her deltar hun på en tidligere feiring på Dragvoll).

- Vi har sett på saken igjen i samråd med Psykologisk institutt. Konklusjonen på denne gjennomgangen er at det ikke har kommet fram nye momenter i saken som gjør at vi ønsker å ta saken opp til ny behandling, sier dekan Marit Reitan.

Invitt gjelder ikke Kolstad

NTNUs organisasjonsdirektør og personalsjef varslet tidligere denne uka at de vil gjennomgå seniorpolitikken på nytt. Da vil de vurdere en mer tydelig og felles politikk for pensjonerte professorer som fortsatt ønsker å ha ei tilknytning til universitetet. Dette skal blant annet skje i samarbeid med fagforeningene.

SVTs nybakte dekan vil ikke gå med på at invitten fra Ida Munkeby og Arne Kr. Hestnes krasjer med fakultetets beslutning om ikke å vurdere Kolstads sak på nytt.

- Jeg vil skille de to sakene. Den ene er en konkret sak med en konkret vurdering. At vi generelt skal se på seniorene som en ressurs og ha en romslig politikk overfor dem, er noe jeg er helt enig i, sier Reitan.

Prestisje?

- Noen vil være fristet til å si at det har gått prestisje i denne saken?

- Det er det ikke noe grunnlag for å si. Jeg forholder meg til den interne diskusjonen som har vært om denne saken, og har tatt en beslutning i samråd med Psykologisk institutt.

Nøytralt blikk

- Psykologisk institutt har vært et institutt med mange konflikter: arbeidsrettssaker, varslingssaker og sykmeldinger. Det har tidligere også vært konflikter mellom Kolstad og tidligere dekan. Burde dere ikke la andre se på denne saken med et nøytralt blikk?

- Det er en ny dekan og en ny instituttleder som har gjort en ny vurdering. På bakgrunn av denne har vi konkludert med at det ikke er kommet noen ny informasjon i saken som gjør at den bør få en ny behandling.

Marit Reitan avviser at Kolstads sak er et varsel om innstramning. Den vil ikke innebære at flere akademisk ansatte ved fakultetet vil bli nektet emeritus-status.

- Vår generelle politikk er at seniorene er en viktig ressurs for oss. Fakultetet skal ha en romslig og sjenerøs seniorpolitikk.

- Trussel mot akademisk frihet

- Har Kolstad vært for frittalende og opposisjonell: Er det derfor han er nektet emeritus-status?

- Den vurderinga kan jeg ikke gå inn i.

Særlig professor Knut Holtan Sørensen ved Det humanistiske fakultet talte Kolstads sak da det tidligere i sommer ble kjent at Kolstad ikke får emeritus-status. I praksis fører det til at den pensjonerte professoren ikke får tilgang til blant annet kontorplass og NTNU-epost.

- Det kan jo tolkes dit at vi må være forsiktige med hva vi sier om og til ledere ved NTNU. Kanskje folk blir redde for å bli straffet. Dette igjen, er en potensiell trussel mot den akademiske friheten, sa Sørensen da UA intervjuet ham i juni.

Reitan er ikke enig i denne tolkninga av saken.

- Jeg må svare generelt. For meg som dekan er det svært viktig at det er stor takhøyde og rom for utfordrende akademiske diskusjoner. Vi skal skape et godt arbeidsmiljø og føre en inkluderende politikk overfor seniorer og andre medarbeidere, sier hun.

Får ikke epost

For Arnulf Kolstad har det spesielt vært viktig å beholde sin innarbeidete epost-adresse. Uten denne blir det vanskeligere for ham å publisere forskningsartikler. Personalsjef Arne Kr. Hestnes har gitt uttrykk for at jo mindre et gode er, jo lettere skal det være å innvilge det, særlig fordi det rent teknisk er en enkel sak.

Men fakultetet vil heller ikke la Kolstad få benytte universitetets epost-adresse.

- Jeg forholder meg til den vurderinga som er gjort, og at saken ble grundig behandlet av daværende leder. Siden det ikke er kommet nye momenter til, blir det ingen ny behandling, sier dekan Marit Reitan.