Gir statsministeren 13 000 underskrifter

I dag overleverer NTNU-stipendiaten Hamideh Kaffash 13 000 protestunderskrifter til Regjeringen og Stortinget.

Markerer. Hamideh Kaffash på vei til statsministerens kontor med protestunderskriftene. Sammen med henne fra venstre: Hossein Rostam, Pedram Mireftekhari, og Milad Kazemihatami.
- Jeg er trygg på min egen bakgrunn og har frontet denne saken fordi jeg er sikker på at jeg ikke har noe å skjule, sa Hamideh Kaffash etter at hun fikk beskjed om at UDI ikke tar klagen om avslaget på oppholdstillatelse til følge.

Hun har fått avslag på oppholdstillatelse i Norge, men fortsetter kampen for de iranske forskerne. Det var onsdag i forrige uke at Hamideh Kaffash fikk beskjeden om at UDI ikke tar klagen hennes om avslag på oppholdstillatelse til følge.

NTNU-forskeren har reagert meget sterkt på det hun mener er åpenbar forskjellsbehandling fra UDIs side. Omtrent samtidig med at hun fikk avslag, fikk kollega og landsmann Babak Khalaghi nemlig beskjed om at han får bli i Norge.

Begge driver med reduksjon av CO2 ved NTNUs institutt for materialteknologi, henholdsvis i ferromangan- og aluminiumsproduksjon. De to har frontet kampanjen mot det de mener er diskriminering av iranske studenter og stipendiater i Norge. Kaffash har stått i spissen.

UDI-avslaget var begrunnet med at klagen ikke tilførte saken noe nytt. Kaffash sitt poeng er at Khalaghis klage var tilnærmet identisk med hennes, men hun har hele tiden presisert at hun er svært glad på landsmannens vegne.

- Jeg er trygg på min egen bakgrunn og har frontet denne saken fordi jeg er sikker på at jeg ikke har noe å skjule, sa hun da UA møtte henne rett etter at avslaget var kommet.

LES OGSÅ: Iranernes talskvinne fikk avslag på anken

- Denne kampen er ikke bare for meg

Kaffash har kjempet hardt for rettferdighet for iranerne som har fått avslag på sine søknader om oppholdstillatelse. Hennes holdning er at hvis hun gir seg, vil det bli verre for andre iranere å komme til Norge.

- Denne kampen er ikke bare for meg, sier hun.

Den første iranersaken UA skrev om i mars handlet om Mahdi Ghane. Han fikk tidligere denne måneden beskjed om at han fikk oppholdstillatelse. Det samme gjorde en annen NTNU-stipendiat som ennå ikke har kommet til Norge. Begge disse fikk oppholdstillatelse etter at UDI tok ankene til følge. En tredje iraner har fått avslag på sin anke. Avslaget kom først fra UDI og videre fra Utlendingsnemda.

LES OGSÅ: NTNU har anket utkastelse av iranere

Vurderer sivilt søksmål

Utlendingsnemda foretar en ny behandling av saken om UDI ikke tar klagen til følge. Den forrige iranersaken som ble behandlet hos Utlendingsnemda skal svært raskt ha fått negativt utfall. Kaffash har sagt hun har liten tro på at Une snur saken, men ønsker å ta saken til retten i et sivilt søksmål - om det blir siste utvei.

- Da må myndighetene legge frem dokumentasjon for avslagene, sa Kaffash til UA før reisen til Oslo.

LES OGSÅ: - Dette er et mareritt

- Norge bør være sistevalg

Brynjulf Risnes, som blant annet har vært Maria Amelies advokat, representerer Kaffash og syv andre iranere i samme situasjon. Hans holdning er at det er mange spesielle aspekter i disse sakene, og han har lagt vekt på at vedtakene fra UDI og Utlendingsnemda ikke inneholder noen begrunnelser.

Klokken 12 i dag tropper Hamideh Kaffash opp på statsministerens kontor, for å overlevere underskriftene fra kampanjen hun har frontet. 13 000 personer har skrevet under i kampanjen mot det de mener er diskriminering av iranske studenter og stipendiater.

- Basert på problemene med å få arbeidstillatelse og visum, råder jeg iranere til at Norge bør være et sistevalg. Likevel, NTNU er et prestisjeuniversitet innen enkelte felt som marinteknologi og jeg liker nordmenn, sa Mahdi Ghane til UA forrige uke.

LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere