– Dagens praksis er uryddig og diskriminerende

Norsk studentorganisasjon med støtte til iranske studenter.

Hamideh Kaffash og Babak Khalaghi har stått sammen i kampen for iranske studenter og stipendiaters rettigheter. Begge fikk først avslag på sine oppholdssøknader. Nå har Kaffash forlatt landet, mens Khalaghi får bli.
Anders Kvernmo Langset er leder i Norsk studentorganisajon (NSO).

I en ny resolusjon sier Norsk studentorganisasjon at de mener dagens praksis for vurdering av hvorvidt iranske studenter kan få studere i Norge, er uryddig og diskriminerende.

Bakgrunnen for resolusjonen er Politiets Sikkerhetstjenestes (PST) arbeid de siste årene der en rekke iranere er blitt nektet midlertidig opphold for å studere i Norge.

Stengte dører

FN har vedtatt sanksjoner mot Iran, som skal hindre overføring av sensitiv kunnskap som kan brukes på veien mot å fremstille masseødleggelsesvåpen.

Norge har forpliktet seg til sanksjonene, og siden 2011 har det gitt et drastisk fall i antallet Iranske studenter i Norge, senest aktualisert av de iranske doktorgradsstudentene fra NTNU som som i vår fikk beskjed om å forlate landet.

Like klager, ulike svar

Etter å ha lever tilnærmet identiske klager, og drevet med lignende forskningsarbeid, fikk iranske Hamideh Kaffash avslag på sin klage til Utlendingsdirektoratets (UDI), mens Babak Khalaghi fikk bli i landet.

Hamideh reiste 16. september hjem til Iran i påvente av rettsak mot norske myndigheter.

NSO sier i sin resolusjon at de vil uttrykke sin støtte til iranske studenter i en ankeprosess.

– For store forskjeller

Resolusjonen ble vedtatt på NSOs landsstyremøte i Oslo i helgen.

Studentorganisasjonen peker på de store forskjellene i hvordan ulike land tolker FN-sanksjonene og skriver i resolusjonen at «dagens bruk av FN-sanksjon 1737 er uryddig og lite transperent, og fører til diskriminering på bakgrunn av nasjonalitet».

I Norge er FN-sanksjonen tatt inn i lovverket gjennom eksportkontroll. Det mener NSO er for strengt.

– Utdannelser er underlagt dette lovverket på lik linje med teknologi og varer. [...] Utdanning er ikke en vare. NSO er derfor kritisk til at utdanning underlegges eksportkontrollovgivning på lik linje med teknologi, skriver NSO i sin resolusjon.

Les også: Fortvilt stipendiat fra Iran kastet ut

Les også: PST mener de vet hva de gjør