Har ventet tre måneder på svar

- Alle saker behandles på nytt, sier UNE. - De har valgt en tøff motstander. Jeg kommer ikke til å gi opp, sier Hamideh Kaffash.

Hamideh Kaffash har vært svært aktiv i kampanjen for å stanse det mange mener er diskriminering av iranere i Norge. Her er hun på talerstolen under en protestmarkering på Gløshaugen.

- Jeg er veldig opprørt. Det har gått over tre måneder siden UNE mottok saken, sier en frustrert Kaffash til UA.

Ifølge den iranske NTNU-stipendiaten har hun fått beskjed om at hun ikke kan vente å få svar med det aller første.

UNE: - Ikke en formalitet

Kommunikasjonssjef Bjørn Lyster i Utlendingsnemda vil ikke uttale seg om enkeltsaker, men sier UNE har kortere saksbehandlingstid enn tidligere.

- Saksbehandlingstiden varierer utifra hva slags sak det er, sier Lyster.

Ifølge nemdas nettsider er forventet saksbehandligstid for arbeids- og studietillatelser tre måneder. Lyster avviser at en behandling av UNE er en ren formalitet.

Kaffash og hennes advokat, Brynjulf Risnes, har tidligere sagt at de har svært liten tro på at UNE fatter en annen beslutning enn UDI.

I august fikk den iranske NTNU-stipendiaten beskjed om at UDI ikke tok klagen om avslag på oppholdstillatelse til følge. Kaffash kom til Norge med såkalt «early work start»-visum og søkte om oppholdstillatelse da hun kom til landet i september i fjor. Hun sier hun fikk beskjed om at hun ville få svar innen tre måneder. Det første avslaget kom i mai. Utlendingsnemda er siste klageinstans.

Lav omgjøringsprosent

Saksbehandlingstiden i UNE er i klagernes interesse, ifølge Lyster.

- Vi foretar reell klagebehandling. Saken gås gjennom på nytt. UDI og UNE er helt uavhengige, men vi følger samme regelverk. Derfor kan utfallet blir det samme om det ikke foreligger nye opplysninger, sier han.

Av de 13 forskjellige kategoriene oppholdssaker, er oppholdstillatelse i forbindelse med studier den med lavest omgjøringsprosent. Kun 3,3 prosent av klagene ble tatt til følge i 2014. Tallet for oppholdstilltatelse i forbindelse med arbeid er langt høyere. 10,6 prosent av avgjørelsene fra UDI ble omgjort i fjor. I 2013 lå de samme tallene på henholdsvis 1,1 og 6,6 prosent, mens de i 2012 lå på 6,1 og 11,4 prosent.

NTNU-rektor Gunnar Bovim har ved flere anledninger uttrykt sympati med iranerne og misnøye med regelverket. Det gjorde han også under doktorpromosjonen på NTNU forrige uke.

- Vi kan ikke akseptere at vi mister gode forskere fordi andre land har bedre rutiner og greier å holde en akseptabel saksbehandlingstid for denne målgruppen. Dette rammer norsk forskning, det rammer universitetenes muligheter til å hevde oss internasjonalt, og det rammer vårt ry og vår posisjon som attraktive samarbeidspartnere, sa rektoren i talen.

LES SAKEN HER: - Kjære Erna og Torbjørn, gjør det enklere å komme hit

Vil ikke gi opp

Kaffash frykter lang saksbehandlingstid får konsekvenser for stipendiatstillingen på institutt for materialteknologi ved NTNU.

Hun viser til saken med Mahdi Ghane der saksbehandlingen tok så langt tid at da han først fikk medhold i klagen, hadde han fått og takket ja til et tilbud i Australia.

LES SAKEN HER: - Norge bør være sistevalg for iranere

- De har valgt en tøff motstander. Jeg kommer ikke til å gi opp, sier Kaffash.

Siden august har planen vært å vente på det endelige avslaget fra UNE før saken tas til rettssystemet.

Støtteorganisasjonen Sedai har samlet inn over 20 000 dollar. Dette skal brukes til å finansiere et søksmål mot norske myndigheter.

Sedai står for Stop Educational Discrimination against Iranians.

LES OGSÅ: 234 åpnet lommeboken
LES OGSÅ: - Dette føles helt fantastisk
LES OGSÅ: Iranske politikertopper hamrer løs mot Norge

Kaffash er hos familien i Teheran i påvente av svaret fra Utlendingsnemda.

I slutten av oktober sa Risnes at han hadde fått signaler om at vedtak fra Utledningsnemda skulle være rett om hjørnet.

- Hamideh er fortvilet over at det tar så lang tid. Dette skyver hennes drøm om å studere ved NTNU lengre og lengre frem i tid, sa advokaten.

UA har uten hell forsøkt å komme i kontakt med Risnes for en kommentar til denne saken.