- Denne kampen skal vi vinne

Iranersaken skal behandles av Oslo tingrett i mai - Jeg er sikker på at vi vinner, sier NTNU-stipendiaten Hamideh Kaffash.

Hamideh Kaffash har vært svært aktiv i kampanjen for å stanse det mange mener er diskriminering av iranere i Norge. Her er hun på talerstolen under en protestmarkering på Gløshaugen.

En rekke iranere, syrere og pakistanere h ar blitt fanget av det akademiske filteret som skal hindre ulovlig kunnskapsoverføring og produksjon av masseødeleggelsesvåpen.

NTNU-stipendiaten Hamideh Kaffash ér en av dem. Hun har stått i spissen for kampanjen SEDAI som mener iranere blir diskriminert i det norske utdanningssystemet.

To NTNU-stipendiater i retten

I fjor høst stevnet advokat Brynjulf Risnes Utlendingsnemda (UNE) for Oslo tingrett. UNE saksøkes for å prøve det som kalles "gyldighet av forvaltningsvedtak". Det er vedtakene om at Kaffash og én annen NTNU-stipendiat ikke får opphold, som skal behandles av retten.

Saken kommer til å bli berammet fra 26. til 29. mai, får UA opplyst av Oslo tingrett.

Tall UA hentet inn i fjor høst viste at mer enn 50 personer hadde fått avslag på oppholdstillatelse av Utlendingsdirektoratet (UDI) med bakgrunn i bestemmelsen om ulovlig kunnskapsoverføring i 2014.

NTNU sendte inn klager til UDI på vegne av flere av iranerne.

LES OGSÅ: Ventet fire måneder - fikk nok et avslag

Usikkert om det blir lagt frem mer bevis

Ola Berg Lande fra Regjeringsadvokaten representerer UNE i retten. Han sier til UA at statens standpunkt er at vedtaket mot de to iranske NTNU-stipendiatene er gyldig.

Et av de store spørsmålene i den såkalte iranersaken, har vært begrunnelsen for avslag om oppholdstillatelse. De som har fått avslag, har ikke fått ytterligere begrunnelse enn en henvisning til forskriften om ulovlig kunnskapsoverføring.

- Vi har ikke tatt stilling til om det vil bli lagt frem bevismateriale som begrunner avslagene ytterligere. Det gjenstår fortsatt en del saksforberedelser, sier Lande.

Ønsket i Iran

Kaffash har siden i fjor høst oppholdt seg i hjembyen Teheran i påvente at saken skulle berammes. Hun er glad for å ha fått en dato å forholde seg til, selv om hun synes det har tatt lang tid.

- Det føles bra. Jeg er sikker på at vi kommer til å vinne. Ingen tvil, sier hun til UA.

Hun forteller at hun har brukt tiden til å ta emner ved sitt tidligere universitet, K. N. Toosi University of Technology.

- Hvis vi ikke vinner mot UNE i retten, vil jeg fortsette her. De vil gjerne ha meg, sier hun.

Kaffash sier det iranske kunnskapsdepartementet kjente til situasjonen hennes da hun kom tilbake til Iran, og tilbød henne Ph.D.-stillinger ved alle de statlige universitetene i landet.

LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere
LES OGSÅ: 234 åpnet lommeboken