Landsem vil sikre styreplass til alle

- Å stenge Gjøvik eller Ålesund ute fra det nye NTNU-styret vil være i strid med intensjonene bak fusjonen. Alle bør sikres plass, sier studentrepresentant Elise Landsem før styremøtet fredag.

- Vi er nødt til å finne en løsning. Det nye styret trenger perspektivene på forskning, utdanning og samarbeid med næringslivet slik de oppleves både i Gjøvik, Ålesund og på HiST, sier Elise Landsem.

Problemstillingen er høyaktuell etter at innstillingen til styremøtet nå er klar. Den slutter seg til rådet fra mandagens møte i styringsgruppa for fusjonen. Det nye NTNU-styret, som skal sitte til august 2019, foreslås utvidet fra 11 til 13 representanter. De to ekstra medlemmene blir en student og en ansattrepresentant.

I innstillinga heter det at de to nye medlemmene enten skal komme fra Gjøvik eller Ålesund. I teorien kan det innebære at begge kommer fra enten Gjøvik eller Ålesund, og at det andre studiestedet blir stående uten styrerepresentasjon.

I strid med intensjonene

Elise Landsem har ikke hatt tid til å tenke nøye gjennom hvordan floken kan løses valgteknisk, men mener det er svært lite ønskverdig at noen av studiestedene plasseres på gangen:

- Vi er nødt til å finne en løsning. Det nye styret trenger perspektivene på forskning, utdanning og samarbeid med næringslivet slik de oppleves både i Gjøvik, Ålesund og på HiST. Vi er i ferd med å bli et fellesskap og en institusjon. Da bør alle stemmer være representert, sier hun.

Saken vil bli drøftet på møtet i Studenttinget torsdag ettermiddag, og Landsem ønsker innspill velkommen. Så langt har hun ikke drøftet den med andre styrerepresentanter.

Ekstra delikat i Ålesund

En eventuell utelukkelse fra det nye styret vil bli ekstra synlig i Ålesund. Da lederne for de faglige arbeidsgruppene ble offentliggjort i går, kom det fram at Ålesund er eneste studiested som ikke har fått noen gruppeleder.

Etter det UA har grunn til å tro, vakte det også reaksjoner at rektor Jørn Wroldsen i Gjøvik ble tildelt en mer tydelig rolle i fusjonsprosessen i kjølvannet av forrige møte i styringsgruppa enn det ledelsen i Ålesund fikk.

Åpne for innspill

Både Elise Landsem og styrekollega Christian Tangene stemte for da NTNU-styret gjorde sitt fusjonsvedtak i januar. I ettertid har de fått mye pepper for at de stemte mot de ansatte. I og med at de satt på vippen, var stemmene deres utslagsgivende for at fusjonen ble vedtatt.

I ettertid har Landsem reagert på anklagene, og vist til at de satte seg svært grundig inn i saken, og at de snakket med både studenter og ansatte med mange ulike syn. Hun gjorde et poeng av at ingen andre enn studenter kontaktet dem i forkant av vedtaket.

- For meg er det viktig at vi skal stemme ut fra egen overbevisning om hva vi mener er til beste for NTNU når vi først er valgt inn. Vi var åpne for alle innspill i forkant av møtet. Det er vi også nå, sier hun.

Samtidig understreker hun et klart utgangspunkt før styremøtet fredag:

- Jeg mener bastant at alle studiestedene bør sikres representasjon. Det er rett og slett prinsipielt viktig, selv om det er svært stor forskjell på antall ansatte og studenter fra sted til sted.