HiNT-styret anbefaler fusjon etter dramatisk votering

Det har vært tilløp til dramatikk opp mot styremøtet som avgjør Høgskolen i Nord-Trøndelags framtid, men flertallet anbefaler fusjon.

Åtte medlemmer stemte for anbefaling av fusjon, mens tre stemte mot da HiNT-styret møttes onsdag formiddag.

Det sto kort sagt mellom fusjon eller ikke da styremedlemmene skulle stemme onsdag formiddag. Åtte av styrets medlemmer stemte for anbefaling av fusjon, mens tre stemte i mot.

Mulig fusjon fra nyttår

HiNT-styret gikk til styremøtet med følgende innstilling:

Styret vedtar fusjon mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag og Universitetet i Nordland/Høgskolen i Nesna med virkning fra 1.1.2016. Den fremforhandlede plattformen legges til grunn for det videre arbeid med planlegging og implementering av fusjonen.

LES OGSÅ: Vil ha nytt universitet i Midt-Norge

Styreleder Bjørg Tørresdal ble imidlertid arrestert da voteringen skulle skje. HiNT-styret kan nemlig ikke vedta fusjon, det er det Regjeringen som gjør.

Dermed ble innstillingen, og vedtaket, at HiNT anbefaler fusjon med Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna.

I utgangspunktet ønsket HiNT primært å fusjoneres med NTNU, men NTNU hadde ingen interesse av dette.

Parallelle styremøter

Fellesstyret for Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna holder styremøte på samme tidspunkt som avgjørelsen ble fattet av HiNT-styret. Deres innstilling var tilnærmet identisk, foruten feilen om vedtak av fusjon. Begge styremøtene er på Hell i Stjørdal kommune.

Dette ble vedtatt med 12 mot 1 stemme, ifølge Avisa Nordland.

Fusjonen mellom Høgskolen i Nesna og Universitetet i Nordland er allerede vedtatt.

Det nye universitetet med dagens HiNT, UiN og Høgskolen i Nesna får rundt 11 000 studenter og 1 100 ansatte, ifølge Avisa Nordland.

Det er foreløpig ikke klart hva det nye universitetet skal hete. Tidligere har Universitetet i Midt-Norge vært foreslått.

HiNT og UiN/Høgskolen i Nesna holder felles pressekonferanse klokken 12.00.

LES OGSÅ: Foreslår fusjon mellom HiNT og UiN

Skepsis blant ansatte

I forkant av HiNTs avgjørelse onsdag formiddag har flere HiNT-ansatte gått ut i media og bedt om at fusjonsplanene stanses. Det er knyttet stor usikkerhet til hva som skjer med enkelte av de sentrale elementene ved høgskolen.

- Det var en forutsetning at Hint skulle bli fakultet for helse og lærerutdanningen. Nå er forslaget at helsefag blir liggende i Bodø samtidig som det er knyttet usikkerhet til lærerutdanninga, sa talsperson for de ansatte, Nils Halse Kanestrøm, til Adresseavisen tidligere denne uka.

LES OGSÅ: HiNT-styret snudde om på rektors førstevalg
LES OGSÅ: Kunnskapsministeren om HiNT mot Nordland: - Meget klokt