Samarbeid med omstridte aktører:

Over 800 har signert mot Israel-samarbeid

Gudmund Hernes, Tove Bull, Nils Butenschøn og andre fremtredende akademikere over hele landet har skrevet under et opprop mot økt samarbeid mellom norske universiteter og Israel. Fredag kjøres det etikkdebatt i Oslo.

Blant underskriverne, som så langt teller over 800 navn, står professor og tidligere universitetsrektor i Tromsø Tove Bull, professor Gudmund Hernes ved Fafo, arbeidsmedisiner Ebba Wergeland og høyesterettsdommer emeritus Ketil Lund - som blant annet ledet Stortingets granskningskommusjon for de hemmelige tjenester.

Bedt til Israel av Tord Lien

Andre kjente navn på lista er professor Nils Butenschøn ved Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo, og UiO-professor Dag Hessen. Ved NTNU har Norsk Tjenestemannslag og flere professorer støttet den landsomfattende kampanjen: Morten Levin, Agnes Bolsø og Ann Rudinow Sætnan, samt emeriti som Hans Skotte, Sven Erik Svendsen og Steinar Westin.

Det var tidligere i år at regjeringen, ved olje- og energiminister Tord Lien, tok initiativ til økt samarbeid om petroleumsteknologi mellom Israel og norske universiteter. Forskere ved NTNU og Universitetet i Stavanger takket ja til å delta på en delegasjonsreise til Israel i høst. UiS har allerede et samarbeid med det israelske Technion-universitetet, mens NTNU vurderer samarbeid.

LES OGSÅ: Håper å finne forskningsfelt som kommer verden til gode

Nent ber inn til debatt

I morgen fredag arrangerer De nasjonale forskningsetiske komiteene (Nent) åpent møte om «Forskningssamarbeid med omstridte aktører».

Nent spør om NTNUs mulige samarbeid betyr støtte til Israels handlinger på Vestbredden, eller om dette handler om politikk og ikke forskning. "Mange etterspør forskningsetisk refleksjon over NTNUs rolle i dette. Andre påpeker at siden Norge ikke boikotter Israel, er det ingenting som hindrer forskningssamarbeid", heter det i invitasjonen til møtet.

I Forskningsetiske retningslinjer for naturvitenskap og teknologi, som nylig er revidert av NENT, vektlegges forskingsinstitusjonenes selvstendige samfunnsansvar: «Forskningen har et selvstendig ansvar for egen rolle i samfunnsutviklingen». Men hva betyr dette i praksis, spør man på møtet, som holdes i Oslo og ledes av Aslak Bonde.

Olje- og energiminister Tord Lien, NTNU-rektor Gunnar Bovim og UiS-dekan Øystein Lund Bø vil delta. I diskusjonen deltar også leder Inga Marie Nymo Riseth i Studentenes og akademikernes hjelpefond (SAIH), førsteamanuensis Lars Gule fra Høgskolen i Oslo og Akershus, samt leder for Venstrealliansen ved UiB Andreas Sjalg Unneland.

Norske myndigheter har advart

Initiativet til det landsomfattende oppropet er tatt av AKULBI – Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel. Dette er en egen organisasjon, som er en del av den internasjonale BDS-bevegelsen, som jobber for boikott, desinvesteringer og sanksjoner mot Israel.

I oppropet heter det blant annet at "Oljen og gassen som Israel er ute etter ligger blant annet i palestinsk farvann".

Utenriksdepartementet har advart norske selskaper mot å investere i disse områdene på grunn av uavklarte maritime grenselinjer. Norske myndigheter har også avslått å hjelpe palestinerne med olje-ekspertise av samme årsak.

Den landsomfattende kampanjen oppfordrer Universitetet i Stavanger til å bryte sitt samarbeid med Technion. NTNU og andre norske universiteter og høgskoler oppfordres til ikke å inngå samarbeid om petroleumsteknologi med israelske universiteter.