UiO går i allianse med 16 av Europas ledende universiteter

Går inn i The Guild, nytt nettverk som har som mål å styrke grunnleggende forskning i Europa.

Styrke. - The Guild gir oss en unik plattform for dialog med viktige beslutningstakere i Europa, sier Universitetet i Oslos rektor Ole Petter Ottersen.

The Guild of European Research-Intensive Universities har som mål å styrke grunnleggende forskning i Europa, noe som er nødvendig for å finne innovative løsninger på vår tids største utfordringer, skriver UiO i en pressemelding.

Gruppen møttes i Brussel i sommer for å grunnlegge nettverket, mens den formelle lanseringen skjer den 21. november. I meldingen heter det at forskningsintensive universiteter er de viktigste driverne av den europeiske kunnskapsøkonomien og er helt nødvendige for å løse de store samfunnsutfordringene verden står overfor.

- Store muligheter åpnes når barrierer mellom land, institusjoner, fagområder, forskere, bedrifter og brukere bygges ned. Nettverket vil jobbe for akademisk frihet og mobilitet, åpen tilgang til forskning og åpen innovasjon, sier rektor Ole Petter Ottersen ved Universitetet i Oslo, som også er styreleder for The Guild.

The Guild skal være en pådriver for kunnskapsbaserte beslutninger i Europa og bidra til å ivareta universitetenes posisjon i utformingen av EUs forsknings- og innovasjonsprogrammer.

- The Guild gir oss en unik plattform for dialog med viktige beslutningstakere i Europa, sier Ottersen i meldingen.

Åpenhet og samarbeid, og hvordan vi kan skape nye og bedre produkter og tjenester gjennom brukermedvirkning og deling av forskningsresultater, er temaet for åpningsseminaret 21. november.

- Seminaret bringer oss rett inn i hjertet av diskusjonene om hvordan forskningen ved universitetene kan bidra til å finne nye og innovative løsninger på vår tids viktigste utfordringer. Dette kommer i tillegg til egenverdien ved å vinne ny innsikt, sier Ottersen.

Universitetene som inngår i alliansen er: Universitetene i Aarhus (DK), Bologna (IT), Ghent (BEL), Glasgow (UK), Göttingen (TY), Gröningen (NL), Krakow (Jagiellonian) (PL), Ljubljana (SL), Louvain (BEL), Oslo (NO), Paris Diderot (FR), Tartu (EST), Tübingen (TY), Uppsala (SV), Warwick (UK), Radboud University (NL) og King's College London (UK).