Mangler handlingsplaner:

Nå mottar 19 styreledere purring om kjønnsbalanse

Over halvparten av UH-institusjonene mangler handlingsplaner for kjønnsbalanse og mangfold. Nå får styrelederne purring og påminning om at de har plikt til å jobbe aktivt og målrettet med dette.

På lista. Høgskolen i Molde er blant de 19 som nå får brev om å få på plass en handlingsplan for kjønnsbalanse og mangfold.

Purringen fra Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif) er underveis i posten, og oppfordringen om å skrive til styrelederne kommer direkte fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Kif er oppnevnt av Kunnskapsdepartementet, og har et mandat som går ut på at de skal ”støtte opp om, og gi anbefalinger om, tiltak som kan bidra til integrering av arbeidet med kjønnsbalanse og mangfold ved universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter og dermed medvirke til økt mangfold blant personale og i forskningen”.

Minner UH-lederne om plikten

I en gjennomgang av samtlige UH-insitusjoners hjemmesider i høst, fant Kif at av i alt 39 institusjoner i Norge, er det 21 institusjoner som mangler en handlingsplan for kjønnsbalanse og mangfold eller som har en handlingsplan som er utgått. I ettertid er 2 institusjoner nær ved å lansere handlingsplaner, så de får ikke noe brev.

Kunnskapsministeren var slett ikke fornøyd med det høye tallet på manglende planer som kom fram på det årlige rapporteringsmøtet tidligere i høst.

I brevet, som er undertegnet Kif-komiteens leder Curt Rice, vises det til at Kif har full backing fra Røe Isaksen om å sende brev til hvert enkelt institusjons styre for å etterlyse en handlingsplan.

- Vi ønsker med dette å opplyse om at dere har plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering ved din institusjon. Både Kif og kunnskapsministeren mener at handlingsplaner er en god måte å gjøre dette på, heter det i brevet.

Kif minner om at styret har et overordnet ansvar for å påse at arbeidet blir gjort, og at hver enkelt institusjon også plikter å rapportere på dette arbeidet i årsrapporten eller -budsjettet. Sammen med brevet ligger også Kifs nye veileder om hvordan ivareta kjønnsbalanse og mangfold når institusjonen står midt i en omstilling.

LES OGSÅ: Ut mot sløsing med talenter

Ber inn til workshop for å hjelpe

Fordi det nå er et så stort antall institusjoner som mangler handlingsplaner, vil Kif invitere til en workshop 3.mars 2017. Her skal man konsentrere seg om hvordan utvikle og oppfylle handlingsplaner for kjønnsbalanse og mangfold i UH-institusjoner.

Har du ikke planer, har du heller ikke noe å redegjøre for – slik du er forpliktet til, sa seniorrådgiver Heidi Holt Zachariassen i Kif, da UA omtalte de manglende handlingsplanene tidligere i høst.

Institusjonene er ikke lovpålagt å ha en egen handlingsplan, men er lovpålagt å rapportere på tiltak som fremmer likestilling mellom kjønnene. Dette forutsetter at man jobber aktivt, målrettet og planmessig for å få dette til.

NTNUs handlingsplan løper ut ved nyttår, og en ny, som styret må vedta, er ikke kommet på plass. I august ble det, flere år etter at det gamle likestillingsutvalget ble lagt ned, nedsatt et utvalg for likestilling og mangfold.

Utvalget, som ledes av professor og prodekan for forskning og innovasjon, Tor Grande, jobber nå med den nye planen. De har nå gått i dialog med rektor, som sammen med styret har ansvar for at NTNU følger lovverket.

LES OGSÅ: Det handler ikke om kvinner, det handler om mannskultur

LES OGSÅ: Ti grafer som viser kjønnsbalansen ved NTNU
LES OGSÅ: 60 lederjobber lyses ut, nå kaller Bovim på kvinnene