Studier er ikke gratis for alle:

NHH tar 380 000 for en mastergrad

De siste 10 årene har NTNU tredoblet omsetningen på kurs som koster penger, til rundt 65 millioner kroner.

Forskerforum skriver om statlige universiteter og høyskoler som tilbyr masterstudier som videreutdanning til flere hundre tusen kroner. Blant disse er NTNU, som i fjor hadde 259 kurs som koster penger. Det dyreste tilbudet er

«Executive MBA i økonomisk styring og ledelse – toårig masterprogram på deltid", ved Norges Handelshøyskole.

Videreutdanningen gir 60 studiepoeng, tilsvarer fulltidsstudier i ett år, og har en studieavgift på 380 000 kroner.

Etter loven kan som hovedregel ikke statlige universiteter og høyskoler kreve egenbetaling fra studenter, men mange institusjoner benytter seg av unntak fra denne regelen når de tilbyr kostbar etter- og videreutdanning.

NHH har flere videreutdanningstilbud de tar betalt for. I fjor ga dette dem et overskudd på 7,6 millioner kroner, som var rundt 2,7 millioner under budsjett, skriver Forskerforum.

Universitetet i stavanger tilbyr en Executive MBA der hvert studiepoeng koster 2300 kroner. I 2015 hadde NTNU 259 kurs som koster penger på bachelor- og masternivå, noe som nesten er en dobling siden 2006. For 195 000 kroner kan du her for eksempel få et 30 studiepoengs kurs i prosjektledelse, som består av seks tredagers samlinger. Eller du kan ta en mastergrad i organisasjon og ledelse (90 studiepoeng) til 186 000 kroner. Høgskolen i Oslo og Akershus har over 100 tilbud som koster penger.

Universitetet i Bergen fikk i 2016 inn ti millioner kroner på dette. NTNU hadde en omsetning på rundt 65 millioner kroner. Det er mer enn en tredobling siden 2006.

På spørsmål om hvorfor NTNU tilbyr dette, svarer prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad slik:

– Fordi det er et marked for det. Akkurat som Handelshøgskolen BI finansierer alle sine studier med egenbetaling, er det et marked for videretudanning, spesielt innenfor områder som ledelse. Å gi videreutdanning er en del av samfunnsoppdraget. Hvem andre skal gi videreutdanning hvis ikke universitetene skal gjøre det?

Forskerforum påpeker at det kan se litt pussig ut når én masterutdanning ved NTNU er gratis, mens masterutdanningen i ledelse koster 186 000 kroner.

– Det kan jeg forstå, men det er ikke like utdanningstilbud, sier Kjeldstad.