Marianne Synnes inn på Stortinget

NTNU-forsker og tidligere rektor ved Høgskolen i Ålesund, Marianne Synnes, er valgt inn på Stortinget for Høyre.

Nyvalgt stortingsrepresentant Marianne Synnes er tidligere rektor ved Høgskolen i Ålesund, og er i dag forsker ved NTNU i Ålesund.

Synnes, som fungerte i rollen som viserektor ved det nyopprettede NTNU campus Ålesund, vil representere Høyre fra Møre og Romsdal.

- Jeg meldte meg inn for tre-fire år siden. Siden jeg takket nei til å stille som kandidat til viserektorjobben ved NTNU i Ålesund tenkte jeg at tida nå var riktig for å kunne engasjere meg politisk, sier Synnes til Sunnmørsposten (bak betalingsmur).

Synnes trakk søknaden til viserektorstillingen før sommeren i fjor, til rektor Gunnar Bovims beklagelse.

Synnes gikk deretter til forskerstilling ved NTNU i Ålesund. Hun har doktorgrad i molekylærbiologi. Ifølge Khrono vil hun være den eneste på det kommende Stortinget med ph.d.

Den nybakte stortingsrepresentanten opplyser til Sunnmørsposten at hun håper å komme i enten Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen eller Næringskomiteen.