NSO vil ikke fjerne alderspoeng

NSO behandlet under landsmøtet et forslag om å fjerne alderspoeng i høyere utdanning. - Ordningen diskriminerer yngre studenter, mente forslagsstillerne, men forslaget ble nedstemt.

Kristoffer Bakke

- Alderspoeng er unødvendig, utdatert og diskriminerende, sa Kristoffer Bakke fra Norges Handelshøyskole (NHH) fra talerstolen under NSOs landsmøte lørdag.

Han presenterte sitt forslag til resolusjon - fjern alderspoeng i høyere utdanning.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: En av lederkandidatene vil nedprioritere antallet studentboliger

Forslag fra NHH

«I utgangspunktet skal dette være en ordning som belønner realkompetanse, men dessverre er den altfor generell og diskriminerer yngre studenter» skrev delegasjonen fra NHH i sitt forslag til resolusjon under NSOs landsmøte.

De viste til at norske studenter er blant europas eldste, halvparten er over 25 år og en fjerdedel er over 30.

«Ordningen er lite egnet som vurderingskriterium i opptak til høyere utdanning, og bør avskaffes», skrev de videre.

NSO stemte over resolusjonen søndag. Redaksjonskomiteen innstilte på avslag og varslet at de vil utarbeide en utdypet resolusjon om flere av poeng- og kvoteordningene. Et stort flertall av delegatene på landsmøtet stemte mot den foreslåtte resolusjonen, i tråd med redaksjonskomiteens innstilling.

LES OGSÅ: Én av fire studenter i Norge er over 30 år

Dette mener delegatene

Dette var noe av det som ble sagt under debatten lørdag:

- Om det er kompetanse og vitnemålet som skal ligge til grunn synes jeg også vi skal fjerne ordningene som hjelper førstegangssøkere, sa Sondre Riisøen fra Høgskolen på Vestlandet.

Håkon Reinertsen Borgos fra Universitetet i Oslo foreslo en differensiert ordning hvor alderspoeng bare skal telle i fag hvor alder er relevant.

- Du løser en likning like bra om du er 20 eller 70. Da er det noe annet med typiske omsorgsfag, sa han.

Et av argumentene for å fjerne alderspoengene er at studenter som starter i voksen alder ifølge Bakke oftere dropper ut.

- Da må en heller se på premissene for de eldre studentene. Årsakene til at de ikke fullfører eller fullfører på overtid er så mangt, blant annet svangerskap, sa Philip Lautin Jackson fra NTNU.

Alderspoeng slår feil ut

Jens Lægreid fra UiO kunne fra scenen fortelle at han hadde rykket til da han først leste resolusjonen, og tenkte at det var en dårlig idé å fjerne alderspoengene.

Men så tenkte han seg litt om.

- Intensjonen med alderspoengene er god, nemlig å få folk ut i høyere utdanning. Men det får noen utilsiktede konsekvenser. Blant annet at de som faller utenfor førstegangskvote blir presset til å vente til de blir gamle nok til å ha poeng til å komme inn, sa Lægreid.

Litt som golf

- Jeg er fra Bærum, så da er det naturlig for meg å snakke om golf, sa Nikolai Klæboe fra UiB til latter ra salen.

- Der snakker vi om å ha en tilgivende kølle. En kølle hvor en kan treffe ballen dårlig, men fremdeles få et godt resultat. Slik liker jeg å se det norske samfunnet. En må kunne komme litt dårlig ut av videregående og fremdeles ha muligheten noen år senere, fortsatte han.

Flere brukte også personlige erfaringer for å argumentere for alderspoengene.

- Jeg står her i dag på grunn av alderspoengene. Jeg hadde ikke kommet inn på sykepleierstudiet uten dem. I tillegg tror jeg at jeg kommer til å bli en bedre sykepleier på grunn av den livserfaringen jeg har opparbeidet meg siden videregående Nin Ingelin Festvåg, Universitetet i Agder.