Uro i Namsos:

Kjemper for å beholde universitetet

Namdal regionråd argumenterer for å beholde Namsos som studiested i Nord universitet. Konstituert rektor i Nord universitet bekrefter at studiestedprosessen skaper usikkerhet.

Publisert

Regionrådet i Namdal har sendt et brev til Nord universitet, der de argumenterer for at Namsos er et godt studiested.

Rådet understreker hvor viktig det er for Namdalen å ha Nord universitet i Namsos.

Leder i Namdal regionråd, Amund Hellesø, sier prosessen rundt studiestedene skaper uro.

– Ja, dette skaper uro, med bakgrunn i den viktigheten et universitet har for en region. Det er viktig for kommunene og sykehuset Namsos å ha universitetet med helsefagutdanningene i nærheten. Det er frykten for at vi ikke skal klare å rekruttere til både sykehus og kommuner som gjør at vi engasjerer oss så sterkt, sier Hellesø til Universitetsavisa.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Store utfordringer for Nord universitet
LES OGSÅ: Næringslivet bekymret for Nord universitets fremtid

– Forventer at vi gjør endringer

Nord universitet jobber nå med prosjektet om fremtidig studiestedsstruktur.

Konstituert rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet bekrefter at det må gjøres endringer.

– Det er en forventning fra Kunnskapsdepartementet at vi gjør noen endringer i vår studiestedstruktur for å innfri krav til kvalitet i forskning og utdanning, sier Hansen til Universitetsavisa.

– Skaper dette mye usikkerhet blant studiestedene?

– Siden prosessen er i gang, og resultatet ikke er gitt, opplever vi naturligvis en del usikkerhet blant en del av de ansatte på studiestedene våre, sier Hansen.

– Må ikke gå på bekostning av samfunnsoppdraget

Hellesø er ikke uenig i at Nord skal jobbe for å få opp kvaliteten sin.

– Men det må ikke gå på bekostning av det samfunnsoppdraget som Nord universitet har fått, nemlig å sørge for at vi har kompetent arbeidskraft i hele landet. Nord har en spesiell oppgave for den regionen de dekker, sier Hellesø.

– Nord universitet må ikke glemme, for å gjøre seg lekker overfor departementet og NOKUT, dette samfunnsoppdraget, sier Hellesø.

Han mener at dette er ren politikk.

– Nord universitet gjør her en jobb for regjeringen når de kutter studiesteder, en jobb som burde vært politisk forankret på en tyngre måte.

Les ytringen «Politikk i styrerommet» av Espen Leirset, styremedlem ved Nord universitet.

Kriterier for studiestedene

Styret ved Nord universitet har bestemt at viktige kriterer for studiestedene, som utredningen skal bygges på, er at stedene har forskning av høy kvalitet, høy kvalitet i utdanningen, høy attraktivitet for ansatte og studenter, kunnskaps- og forskningsbasert utvikling, regionalt engasjement, hvor det er viktig for Nord universitet å være, og effektiv ressursbruk og økonomisk balanse.

Regionrådet i Namdal mener at avdelingen i Namsos svarer godt på kriteriene som skal legges til grunn for strukturprosessen, og peker spesielt på Namsos sin kompetanseoppbygging, der åtte for tiden deltar i professorskole.

Namsos kommune og Partnerskap Namdal jobber også nå sammen for å forene universitetets behov med andre kommunale behov, og vurderer å bygge ut blant annet nytt campus for Nord universitet i sentrum.

Ønsker innspill

– Ønsker dere innspill, som de Namdal regionråd kommer med?

– Ja, det gjør vi. Vi har nå en rekke innspills- og dialogmøter med både ansatte og eksterne aktører, sier Hansen.

Denne uken har Nord universitet slike møter med både regionråd og RSA (Rådet for samarbeid med arbeidslivet) i Nordland og Trøndelag.

– Innspills- og dialogmøtene er viktige for å få tilbakemeldinger i denne fasen av prosjektet, altså før vi har startet arbeidet med innstilling til styret. I perioden mai til juni vil det bli gjennomført en høringsprosess med både interne og eksterne høringsparter, sier Hansen.