Kunnskapsministeren går av

Trine Skei Grande trekker seg som statsråd og Venstre-leder, melder VG

På vei ut av politikken: Trine Skei Grande trekker seg både som leder og som statsråd.

Trine Skei Grande går av som Venstre-leder og kunnskaps- og integreringsminister. Hun tar heller ikke gjenvalg til Stortinget, skriver VG.

– I løpet av helgen har jeg kommet til at det beste er at noen andre slipper til, selv om jeg ikke vet hvem det er, sier Grande til avisen.

Forrige fredag la valgkomiteen fram en enstemmig innstilling hvor de gikk inn for at Grande skulle fortsette som partileder.

Grande sier hun onsdag kommer til å ringe leder for valgkomiteen for å informere dem om beslutningen. Stortingsgruppe vil bli orientert klokken 15, opplyser hun.

Senere onsdag skal hun ha et telefonmøte med sentralstyret, der de blant annet skal diskutere om landsmøtet i april skal utsettes.

Kunnskapsdepartementet har to statsråder: Trine Skei Grande, som er kunnskaps- og integreringsminister, med blant annet ansvar for barnehager, grunnskole, vidergående opplæring og integrering. Den andre statsråden er Henrik Asheim, som er forsknings- og høyere utdanningsminister.

Ifølge VG er det trolig at Norge har en ny kunnskapsminister allerede på fredag.