Ny kunnskapsminister overtar i en ekstraordinær situasjon

Guri Melby (V) får ansvaret for en skolesektor i unntakstilstand.

Guri Melby overtar som kunnskaps- og integreringsminister i en svært turbulent periode.

– Jeg er helt sikker på at når Guri nå kommer inn med den kunnskapen og bakgrunnen hun har, er jeg helt sikker på at hun kommer til å følge dette tett opp og gi de gode rådene som departementet skal gi, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun presenterte to nye statsråder i regjeringen, ny kunnskapsminister og ny fiskeriminister.

Guri Melby er 39 år og født i Orkdal i Trøndelag. Hun er utdannet ved NTNU med mastergrad i nordisk.

Solberg omtalte sin nye utdanningsminister som hardtarbeidende og kunnskapsrik. Statsministeren roste også lærere som har sittet oppe hele natten for å lage hjemmeoppgaver for elevene når skolen nå er stengt.

Melby overtar etter Venstre-leder Trine Skei Grande, som denne uka måtte kaste inn håndkleet på grunn av lederstriden i Venstre. Oslo-politikeren medga at det var en spesiell dag å overta som minister på.

– For Kunnskapsdepartementet er det viktigste at vi klarer å ta vare på barn og elever over hele landet, sa Melby, og understreket at situasjonen ikke skal gå ut over elevenes læring.