Nyutdannede NTNU-ingeniører får ikke delta i prosjektering av Campus NTNU

Statsbygg stiller strenge krav til erfaring i anbudsutlysningen til prosjektering av NTNU Campus. Kravene er så strenge at de som har blitt uteksaminert fra NTNU de siste fem årene ikke får delta.

Det er viktig å ivareta rekrutteringen i offentlige prosjekter, mener Ari Soilammi, administrerende direktør i Rådgivende ingeniørers forening.
Publisert

– Dersom de gode læringsarenaene forsvinner, forsvinner også rekrutteringen, sier direktør Ari Soilammi i Rådgivende ingeniørers forening.

Statsbygg har nylig lyst ut anbudskonkurranse for prosjektering og programmering av NTNUs nye campus.

Kravene til erfaring hos de som skal gjøre jobben er strenge - såpass strenge at de som har blitt uteksaminert fra NTNU de siste fem årene, ikke har mulighet til å delta.

For alle fag, unntatt geoteknikk, skal 60 prosent av alle arbeidstimene i prosjektet være utført av personer med minst åtte års erfaring i relevant rolle. Alle ressurser i prosjektet skal ha minst fem års arbeidserfaring i relevant rolle, med mindre Statsbygg godkjenner noe annet.

For geoteknikk kreves det 15 års erfaring for lederen.

Rådgivende ingeniørers forening er bekymret for hva dette kan gjøre med rekrutteringen.

– Vi er bekymret, og ber alle offentlige byggherrer passe på at det finnes tilstrekkelig med attraktive og gode læringsarenaer for nyutdannede ingeniører. Dersom de arenaene forsvinner, forsvinner også rekrutteringen, sier Ari Soilammi, fungerende administrerende direktør i foreningen.

Utfordrende prosjekt

Statsbygg og NTNU viser begge til at prosjektet er så viktig og spesielt at mye erfaring er nødvendig for å delta.

Kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim svarer for Statsbygg.

– Dere har svært strenge krav?

– Ja, det stemmer at vi har spesielt strenge krav i dette prosjektet. Det er et utfordrende og komplisert prosjekt, som krever erfaring, sier Aschim.

– Bør ikke Statsbygg, et statlig selskap, ta sin del av ansvaret for å gi nyutdannede ingeniører erfaring?

– Jo, vi bør ta ansvar for det. Og vi er opptatt av det. Man bør bygge opp kompetanse i bransjen over tid, og få de nyutdannede tidlig inn i prosjekter. Men dette prosjektet er spesielt komplisert, sier Aschim.

Hun sier hun mener nyutdannede også har mye å bidra med.

– De kan ha en annen innfallsvinkel, og ny kunnskap. Vi ønsker også å inkludere dem når det er mulig, sier hun.

– Hva er din kommentar til at Rådgivende ingenørers forening er bekymret?

– Vi ønsker ikke at de skal være det. I mange andre prosjekter stiller vi ikke så strenge krav, og da bidrar vi til å bygge opp kompetanse, sier hun.

– Kan man risikere at det blir mindre attraktivt å ansette nyutdannede, når de ikke kan brukes i slike prosjekter?

– Store firmaer ansetter flinke, nyutdannede ingeniører. De trenger ettervekst, jeg er ikke redd dette skal ramme studentene - det er fullt mulig å få seg jobb og erfaring, sier Aschim.

– Trenger mye erfaring

Merete Kvidal, prosjektdirektør for campusutvikling ved NTNU, understreker at det er Statsbygg som er byggherre.

– Det er derfor Statsbygg som er ansvarlig for anskaffelsen, sier Kvidal.

Men NTNU er tungt inne i samarbeidet om campus.

– Er det bekymringsfullt at Statsbygg som offentlig utbygger ikke tar ansvar for rekruttering i dette prosjektet?

– Jeg opplever at Statsbygg tar ansvar for rekruttering. Men i dette prosjektet må det være en stor andel erfaring. Statsbygg vil nok sikre seg at det er nok seniorkompetanse, dette er et omfangsrikt og komplekst prosjekt, sier Kvidal.

– Kan ikke nyutdannede fra NTNU bidra med noe i et slikt prosjekt?

– Det er mange flinke nyutdannede folk. Mange av dem har mye kreativitet og er nyskapende. I andre faser av prosjektet har unge nyutdannede vært tungt inne, og jeg er ganske sikker på at nyutdannede vil få sjansen til å bidra mer, sier Kvidal.

Også kvalitet og pengebruk

– Kunne NTNU, som læringsinstitusjon, pushet på mer for å få med de nyutdannede med i prosjektet?

– Vi pusher på masse for å få læring ut av dette prosjektet for våre studenter. De bidrar på mange ulike måter, i idéutvikling, eksperter i team deltar, og vi har egne PhD-er. Det er en kunst å gjøre de uerfarne erfarne, og der har vi alle et ansvar - både offentlige og private firmaer, sier Kvidal.

Hun sier at målet er at campusprosjektet skal bli et foregangsprosjekt.

– Der er rekruttering en del av det målet, men også kvalitet og pengebruk. Jeg kan forstå at Statsbygg vil ha seniorkompetansen på plass. Så vil nok juniorkompetansen bli med i større grad etterhvert, sier Kvidal.

Hege Njaa Aschim
Merete Kvidal