Dragvoll-buss til besvær

NTNU-ledelsen vil ha flere til å kjøre buss framfor bil, og innfører neste år avgift på parkering. Hvordan er det å ta to busser til Dragvoll når forelesninga begynner klokka 08.15? UA ble med førsteamanuensis Solveig Bøe på en busstur gjennom byen.

Publisert Sist oppdatert
Solveig Bøe utenfor huset sitt på Lade. Klar for en ny dag, og på vei for å forelese for filosofistudenter klokka 08.15
Klokka nærmer seg halv åtte denne tirsdagsmorgenen. Solveig Bøe venter på bussen. Er den presis i dag?
Første buss var bare to minutter forsinket. Bøe får sitteplass på den halvfulle bussen.
Bussen til Dragvoll kjører forbi stoppestedet på Samfundet. Det er ikke plass til flere på bussen.
Bussen stopper på Dragvoll. Solveig Bøe ligger 13 minutter etter skjema. Nå må hun springe til auditoriet, der studentene venter.
En margin på et kvarter holder ikke. Solveig Bøe kommer springende inn i auditoriet tre minutter forsinket. Snart er hun klar til å forelese om nyere filosofi for bachelorstudentene.
Ikke mange sykler til Dragvoll på denne fine vinterdagen. Blir det flere når avgift på parkering innføres?

Det er en strålende vakker tirsdag. Himmelen er pyntet med rosa bølge-border og byen har ikke helt våknet til liv. Klokka har så vidt passert 07.00 og gatene er folketomme. Folk sitter inne og spiser frokost før pliktene kaller.

UA står utenfor huset til Solveig Bøe i Ladehammerveien og venter på at hun skal komme ut.

Overfylte busser

For noen dager siden sendte hun oss en e-post, der hun beskrev problemene med overfylte busser i Trondheim. Der skriver hun at det er ønsketenkning å tro at det store antallet som slutter å bruke bil til og fra jobb, skal kunne klare å presse seg inn i de allerede overfylte bussene.

I e-posten stiller hun to spørsmål:

- Hvordan tenker NTNU seg at man skal komme seg (i tide) på jobb når AtB allerede har problemer med kapasiteten?

- Hva skjer med forelesninger på Dragvoll 8.15 når foreleseren står på busstoppet og ser den ene etter den andre overfylte bussen kjøre forbi? I fjor vinter var det konstant forsinkelser om morgenen, spesielt ille er det om man trenger overgang.

Hver tirsdag har Solveig Bøe forelesning nettopp klokka 08.15. UA slo følge med Bøe på hennes ferd fra hjemsted til Dragvoll denne tirsdagsmorgenen.

Blir det noen forsinkelser på vei til jobb i dag? Vil hun rekke forelesninga?

På vei

07.25: Klar for en ny dag. Solveig Bøe er på vei ut døra og går til busstoppet Krutthusbakken. Hun skal ta rute 3 klokka 7.29, og går alt som det skal vil hun være i sentrum klokka 7.41. Da vil hun rekke rute 5, som går fra Dronningens gate klokka 07.45.

Uten forsinkelser eller uforutsette hendelser, bør hun være på Dragvoll klokka 08.01. Da rekker hun forelesninga med bra margin. Om lag 15 bachelorstudenter skal høre henne forelese i nyere filosofi.

Vi venter på busstoppet. Det er oppholdsvær, tørr asfalt og perfekte kjøreforhold. Alt ligger til rette for at Solveig Bøe skal komme seg tidsnok på jobb i dag.

07.31: Her kommer bussen! Den er allerede to minutter forsinket. Bussen er halvfull og vi får sitteplasser. Noen leser i avisa, mange hører på musikk, noen lurer til seg en ekstra dupp og noen ser tomt ut i lufta. De ser veldig trøtte ut.

- Jeg tar aldri bussen når jeg har forelesning så tidlig, det er for risikabelt og jeg må stå opp så tidlig. Da blir jeg heller kjørt. Men jeg tar ofte bussen fra Dragvoll og hjem. Det går fint, særlig siden jeg ikke har små barn som skal hentes i barnehage, forteller Bøe.

Rekker vi neste buss?

Bussen fylles fort opp. En liten gutt får plass foran oss, mens faren står ved siden av. Guttungen er grinete. Faren er veldig positiv i stemmen og prøver å få sønnen i bedre humør.

Vi nærmer oss sentrum. I Olav Tryggvasons gate titter Solveig Bøe på klokka.

- Nei, dette rekker vi ikke. Neste buss går 07.45, vi må nok ta den som går ti minutter seinere.

- Sånn er det alltid. Åtte av ti må springe for å rekke neste buss, sier en eldre kvinne i nabosetet.

Vi går av i Munkegata.

07.47: Vi vurderer å springe over gata på rødt lys, men ombestemmer oss. Bøe peker på en buss i Dronningens gate. Rute 36 til Jakobsli. Hun springer bort til sjåføren og spør:

- Kan vi ta denne til Dragvoll?

Sjåføren nikker, men vi skjønner at det vil ta lang tid å reise med den og halser videre.

Overfylt med en gang

07.48: - Men der er jo rute 5, utbryter Bøe og peker på en buss lenger bak. Ei lang rekke med studenter venter på å få slippe inn i bussen. Det gjør at den er forsinket, og at vi rekker den. Hell i uhell!

Dette er starten på ruta og bussen er allerede stappfull. Vi presser oss inn og får ståplass. Alle passasjerene ser ut som de er studenter. Kjører alle ansatte bil til Dragvoll?

- Bussene er ofte overfylte, særlig rute 5 til Dragvoll. Bussene kjører forbi folk. Dessuten er det ubehagelig å stå på bussen hele veien, og det er en dårlig start på dagen, sier Bøe.

Trenger flere busser

07.55: Bussen kjører over Elgeseter bru. Det er tjue minutter til forelesninga starter.

- Det virker demotiverende med så lang reiserute, og at jeg må ta to busser. Det er jo ikke nok busser - og hvordan skal det bli når enda flere skal over på buss, spør hun.

- Vil du ta bussen oftere til og fra jobb når det blir avgift på parkering?

- Nei, svarer hun kontant.

- Mange vil fortsatt kjøre. Og å tenke at folk vil vintersykle, er utopisk. For stipendiater med dårlig råd, og med små barn, vil ikke buss være et alternativ, fortsetter hun.

Bybane

Vi kjører forbi busstoppet ved Samfundet. Det står mange der og venter på bussen. Siden den er stappfull, kjører bussjåføren videre uten å slippe dem på.

- Burde ikke NTNU, og Trondheim kommune også, ha en plan for hvordan ansatte og studenter skal komme seg på jobb? Det går jo ikke an bare å si at en skal ta buss, sier Bøe.

Aller helst ønsker hun at Trondheim kommune satser på skinnegående transport og tenker mer langsiktig.

Rekker vi dette?

08.00: Vi passerer Gløshaugen. Bussen stopper og mange går av. Vi får sitteplass.

08.02: Bussen svinger opp ved Berg studentby. For ett minutt siden skulle vi ha vært framme på Dragvoll.

- Jeg la inn et kvarters margin. Det er tydeligvis ikke nok. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli forsinkelser på en dag som dette. Det er ingen trafikkproblemer og føret er fint, sier Bøe.

- Tror du at du rekker forelesninga nå?

- Nei, jeg vil ikke være der i tide, konstaterer hun.

Dragvoll i sikte

08.08: Bussen stanser på Moholt.

- Hvis bussene er i rute og korrespondansen perfekt, tar det 35 minutter. Det tar 15 minutter med bil, og 1 time å gå, opplyser Bøe.

08.10: Skiltet foran i bussen forteller at Dragvoll vil være første stopp.

08.13: Vi er på Dragvoll. Mange går av på første stopp, vi skal av på neste.

Siste innspurt

08.14: Nesten i mål nå. Vi kom fram 13 minutter seinere enn planlagt. Det er ett minutt til forelesninga skal starte.

Vi halser avgårde, bortover korridorer og opp ei trapp. Nå er det ikke snakk om å dra innom kontoret først, her er det rett på forelesning.

08.18: På vei inn i auditoriet. Der sitter studentene og venter. Bøe forklarer hvorfor hun er forsinket, setter veska fra seg, får igjen pusten og gjør seg klar til å forelese.

Vår ferd med buss fra Krutthusbakken til busstoppet på Dragvoll tok oss nøyaktig 45 minutter. Neste gang bør nok Solveig Bøe ta en tidligere buss, en som går klokka 07.14. Hvis det blir noen neste gang, da.