Prisnominert spillprofessor

Professor Alf Inge Wang ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap er blant de seks finalistene til Teknologibragden.

Publisert Sist oppdatert

Wang er professor i spillbasert læring ved NTNU, og arbeidet hans inkluderer et tyvetalls læringsapplikasjoner med navn som "Kahoot!", "Amazing City Game", "KnowledgeWar" og "MOOSES".

Vinneren kåres av Teknisk Ukeblad, og den som stikker med seieren skal representere en god ingeniørmessig løsning eller gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem.

TU skriver at Kahoot! er det av Wangs verktøy som har fått mest oppmerksomhet. Det gjør klasserommet om til et gameshow, og gir læreren unike muligheter til å måle kunnskaper hos elevene, samtidig som det gjør undervisningen underholdende. Wang har selv brukt Kahoot! med opptil 500 studenter samtidig.

I hele sin karriere har Wang laget innovative læringsapplikasjoner. Han er for tiden i California for å forske på spill og læring og for å promotere Kahoot!, som han utvikler med kollegene i selskapet Mobiltroll. Via Skype sier han til TU:

– Jeg er overrasket. Det er hyggelig og flott, og jeg er veldig beæret. Det kom litt brått på, jeg ser ofte at prisen går til tung teknologi innen felter som havbruk og olje. Dataspill og læring er absolutt litt annerledes.

Maria Letizia Jaccheri er instituttleder på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap.

– Hans arbeid betyr mye fordi han klarer å utvikle teknologiske løsninger som han selv tester med våre studenter. Han er koordinator for et fag med 2000 studenter, og tar i bruk «gamification» i klasserommet. Alf Inge er en rollemodell, nettopp fordi han satser på forskning, innovasjon og undervisning og klarer å forene de tre pilarene universiteter bør bygge på, sier hun.

Vinneren av Teknologibragden kåres i en kombinasjon av leseravstemning på tu.no og en fagjury, der blant andre tidligere NTNU-rektor Torbjørn Digernes er med.