Fra Japan til NTNU for å lære om likestilling

Den japanske kvinneorganisasjonen ville lære av hvordan NTNU gir kvinner muligheten til å gjøre karriere innen akademia.

Line Berg er prosjektleder for Jenteprosjektet Ada ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektronikk. Under den japanske delegasjonens besøk, kunne hun vise til konkrete resultater av satsingen på å få flere kvinnelige studenter til å ta tekniske fag.
Publisert Sist oppdatert
Medlemmene av kvinneorganisasjonen The International Women's Education Association (IWEA) i Japan, fulgte godt med på presentasjonen som ble gitt av Line Berg.

- I Japan er det fortsatt et ganske stort gap mellom kvinner og menn når det gjelder mulighetene til å forfølge sin egne akademiske karriere, sier Sachiko Shin Halley.

Universitetslektoren ved NTNU var vertskap da kvinneorganisasjonen The International Women's Education Association (IWEA) i Japan besøkte universitetet fredag.

Må passe familien

En ting delegasjonen fra Japan var spesielt interessert i, er hvordan man i Norge kan kombinere en akademisk karriere med det å ha barn og familie. NTNU ble spesielt valgt fordi det er et universitet for tekniske fag, en retning som tradisjonelt har hatt en overvekt av mannlige studenter både i Norge og Japan.

- Problemet i Japan er at det ikke er laget gode nok systemer for hvordan man kan ta seg av barn mens man jobber eller studerer. Selv om kvinner prøver å gjøre begge deler, har de en stor ulempe sammenlignet med sine mannlige kolleger. Mange gir opp og blir heller hjemme for å passe familien, forklarer Halley.

Økt kvinnerekruttering ved NTNU

De japanske kvinnene fikk et innblikk i NTNUs likestillingsarbeid gjennom foredrag av likestillingsrådgiver Svandis Bendiksdottir og Line Berg. Sistnevnte er ansvarlig for Jenteprosjektet Ada.

Et arrangement Jenteprosjektet er ansvarlig for, Teknologi-camp for jenter, går av stabelen i disse dager.

LES OGSÅ: Rekordmange søkere til Teknologi-camp for jenter

Hovedbudskapet var at likestilling må være dypt forankret i ledelsen ved universitetet, og at aktiv rekruttering og fokus på temaet over tid fungerer godt.

Berg viste hvordan andelen kvinner som tar master innen teknisk-vitenskapelige fag ved NTNU har gått opp fra 16 prosent i 2005, til 30 prosent i år.

Noe å strekke seg etter

Halley håper at noe av arbeidet som gjøres for likestilling ved NTNU kan gi inspirasjon til japanske universiteter. Hun forteller at den japanske delegasjonen tok med seg flere positive inntrykk etter besøket.

- Mens vi spiste lunsj i realfagbygget, fikk vi se en student som hadde med seg barnet sitt på universitetet. Det forbauset dem, fordi det hadde vært nærmest umulig i Japan. Når det i tillegg var en mann som hadde med seg barnet, ble det et perfekt eksempel på hva som er mulig å oppnå, forteller Halley.