Bovim forsvarer ulik behandling av ansatte

NTNUs rektor fastslår at det aldri har vært snakk om å gi alle ved NTNU like arbeidsvilkår.

Rektor Gunnar Bovim sier det var klart fra dag en at de ansatte etter fusjonen skulle ha med seg de vilkårene de hadde fra før.
Publisert Sist oppdatert

I intervjuet med Forskerforum gjentar Gunnar Bovim det samme budskapet som personalsjef Arne Kr. Hestnes tidligere har framført i UA. Hestnes sa da at NTNU ikke har råd til å gi ansatte fra de gamle høgskolene like mye forskningstid som ansatte fra det gamle NTNU. Bovim sier det slik:

- Det har hele tida vært klart at når vi gikk inn i en fusjon, skulle tilsette ha med seg de vilkårene de hadde fra før, sier han til Forskerforum.

LES OGSÅ: Tidligere HiST-ansatte får ikke mer forskningstid

- Kommer an på stillinga

Mens vitenskapelig ansatte ved de tidligere høyskolene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund normalt hadde rundt 20 prosent forskningstid, har normalen for NTNU-ansatte vært 50 prosent. Denne fordelingen har de ansatte tatt med seg inn i den nye organsiasjonen, og derfor kan andelen forskningstid være forskjellig for en NTNU-ansatt, avhengig av hvor vedkommende jobbet før fusjonen.

For nyansatte ligger imidlertid prinsippet om 50 prosent forskningstid til grunn.

- Ja, men det kommer an på stillinga er lyst ut for førstelektor/dosent eller førsteamanuensis. I utgangspunktet lyser vi ikke ut ei førsteamanuensisstilling om vi ikke har mulighet til å gi 50 prosent tid til forskning og 50 prosent til undervisning, sier NTNUs rektor til Forskerforum.

Det var Anne Charlotte Torvatn som startet denne runden med diskusjon om forskjellsbehandling, da hun i Universitetsavisa pekte på at fast ansatte ved NTNU nå søker på nye stillinger ved samme universitet for å få samme rettigheter som nyansette.

LES TORVATNS INNLEGG: Likebehandling av førsteamanuenser ved NTNU?

Vil gi undervisning høyere status

På spørsmål om ikke tilsette bør ha de samme vilkårene når de jobber ved samme institutt, svarer han:

- Jeg forstår det synet. Men jeg tenker at de som har søkt en jobb på HIST med mye undervisning, hele tida har ønsket dette og synes undervisning er spennende.

Bovim vil ikke overfor Forskerforum gå med på at noen tilsette er mer verdt enn andre på grunn av arbeidsvilkårene, men at det er et ønske ved NTNU om å høyne statusen til undervisning:

- Hvis A-laget er de som har mest mulig forskning og B-laget er de som har mest mulig undervisning, er det stigmatiserende overfor de som kommer fra høgskolen og har lyst til å undervise mer, sier han.

LES OGSÅ: Alle er like - noen er likere enn andre