Linjeforeninger tar betalt for å dele informasjon til studentene

Bedrifter må i betale dyre dommer for å ha bedriftspresentasjoner, og ønsker du at linjeforeningene skal dele et arrangement må du ut med flere tusenlapper.

Kenneth Stoltz i NiT sier de fikk presentert prislister da de spurte linjeforeningene om de kunne dele informasjon om et arrangement myntet på studenter for dem.
Publisert

«Hei. Dette er et kult tilbud, men for blesting/promotering på mail til våre medlemmer har vi et pakketilbud tilgjengelig for alle bedrifter, foreninger o.l.».

Slik starter svaret Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) fikk i retur da de spurte en av linjeforeningene ved NTNU om de kunne hjelpe til med å spre informasjon om arrangementet Trøndelagsdagen, en nettverks- og karrieredag hvor studenter og nyutdannede får møte arbeidsgivere i Midt-Norge.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Ublu prislister

- Det er en del arbeidsgivere fra både næringsliv og det offentlige i regionen som har fortalt oss om negative erfaringer med noen linjeforeninger, og sier de oppleves mer som portvoktere enn døråpnere for sine studenter, sier Kenneth Stoltz, kommunikasjonsansvarlig i Nitr.

- Det er mange bedrifter som kommer til oss og sier at de ikke klarer å komme i kontakt med studentene på endel av linjene uten å møte ublu prislister og linjeforeninger som virker grådige. De gjør en veldig god jobb for sine egne, men mangler kanskje helhetsperspektivet, er inntrykket noen av våre medlemmer sitter med.

Eposten Universitetsavisa har fått tilgang til fortsetter med en prisliste. For 1500 kroner kunne linjeforeningen dele informasjonen på sin Facebook-side og hjemmeside. For ytterlige tusenlappen ville alle tusen studentene på epostlisten deres få informasjonen rett i innboksen. Ønsket Nitr full pakke, med Facebook, epost, hjemmeside og en presentasjon av arrangementet under en forelesning skulle linjeforeningen ha 5000 kroner.

- Skulle vi først ha begynt å betale for dette måtte vi behandlet alle likt, og da ville det blitt fryktelig dyrt.

Burde vært utjevnet

Stoltz viser til at dette også fører til økte forskjeller innad blant linjeforeningene. De linjene som kan rekruttere til pengesterke bransjer kan hente inn store summer, mens andre blir stående igjen med lite inntekter.

- Personlig mener jeg at ledelsen ved NTNU burde sørge for utjevning. For eksempel ved at de mest priviligerte foreningene kunne avgiftslegges noe for å hjelpe de mindre.

En annen linjeforening tilbød seg også å legge ut arrangementet både på sine hjemmesider, og legge det til i arrangementskalenderen for sine studenter. For det skulle de ha 2500 kroner. Pluss moms. Den aktuelle linjeforeningen hadde i fjor inntekter på over 1,6 millioner fra bedrifter alene, ifølge foreningens egne nettsider.

Tidligere har det også vært debatt rundt Indøk-studentenes hytter på Oppdal til fire millioner.

- Jeg har overhodet ikke noe ønske om å henge ut enkeltforeninger. Frivillighetskulturen i Trondheim er unik, og linjeforeningene gjør en veldig viktig jobb for sine studenter. Men jeg tror likevel det kan være både tid og rom for dialog om hvordan vi kan skape best mulige og flere møteplasser fremover.

Inviterer til dialog

Og også når bedriftene vil komme til studentene blir det et spørsmål om økonomi. Ifølge Stoltz ble en finansinstitusjon som ønsket å holde en bedriftspresentasjon avkrevd 60.000 kroner.

Nå har Næringsforeningen blitt bedt om å ta initiativ til å invitere både NTNU-ledelsen, linjeforeningene og noen av byens største arbeidsgivere til et møte.

- Problemstillingen har vært diskutert i lang tid både i næringslivet og i offentlig sektor. Derfor vil vi invitere til dette møtet, gjerne innenfor rammene av Study Trondheim, for å finne ut hvordan vi best kan åpne dørene mellom akademia og regionens arbeids- og næringsliv, avslutter Stoltz.