Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ved SINTEF Ocean mener automatiserte skip er løsningen på framtidens transportutfordringer.
Seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ønsket de frammøtte velkommen. – Dette er et område som passer Norge veldig bra. Vi har transporten, vi har havet og vi har teknologien, sier han til Universitetsavisa.Inga Skogvold Rygg
Det var tett med folk langs kaia på Brattøra da Trondheims maritime automasjonsteknologi skulle vises fram under Ocean Week onsdag ettermiddag. Både universitetet og kommersielle aktører var representert.
– Det er veldig mye spennende som skjer. Jeg tipper vi får noen nye prosjekter på bordet ganske kjapt, sier seniorforsker Ørnulf Jan Rødseth ved SINTEF Ocean.
Han forteller om en todeling innenfor automasjon: Universitetene jobber gjerne med mindre fartøy og automatiserte roboter, mens de kommersielle satser på autonome skip.
– Det er litt forskjellige områder, men man har for eksempel posisjonssystem og sensorsystem til felles. Det er mye man kan bruke på begge felt, og lære av hverandre, sier Rødseth.
Selvgående eller autonome fartøy skal i motsetning til fjernstyrte fartøy kunne ta selvstendige avgjørelser.
Temaet for årets utgave av konferansen Ocean Week er nettopp automatisering. I likhet med flere andre ser Rødseth store muligheter i å satse på maritim automasjon.
– Konsekvensene for samfunnet vil være ganske store. Når vi har en forventet vekst på 50 prosent i transport fram mot 2040 blir det mye lastebiler. Men så har vi ganske mye vann her i landet. Jeg tror det kan bli en stor næring, for å si det pent, sier Rødseth.
Et kappløp på gang
Blant dem som fikk vist seg fram var kybernetikkstudentene Kjetil Muggerud og Henrik Alfheim. Masterprosjektet deres har vært å implementere et styringssystem i form av dynamisk posisjonering.
Han forteller om stor oppslutning rundt det maritime automasjonsmiljøet.
– Alle de store selskapene, som Kongsberg og Rolls Royce, kommer til. Det er dårlige tider i bransjen, men de ser nødvendigheten av det. Jeg vil si det er et kappløp på gang, sier han.