– Vanskeligere å jukse på digital eksamen

Informatikkstudent reagerer på sikkerhetshull i digitaleksamen. Men flere ved NTNU mener papireksamen ikke nødvendigvis er sikrere enn digital eksamen.

Prosjektleder Øyvind Hauge ved seksjon for IT-strategi og -styring ved NTNU tror sikkerheten på digital og papireksamen er omtrent den samme. – Det er dessverre også mulig å jukse på papireksamen, men digitale eksamener får kanskje litt mer oppmerksomhet, sier han.
Publisert Sist oppdatert

På Høyden og StudVest skrev nylig at en student hadde funnet store sikkerhetshull i det digitale eksamenssystemet Safe Exam Browser (SEB).

– Det er rett og slett kriseenkelt å jukse, sa informatikkstudent Didrik Sæther til StudVest.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Thea Marie Søgaard er tidligere student ved NTNU og skrev masteren «Mitigation of Cheating Threats in Digital BYOD Exams». Her undersøkte hun Safe Exam Browser og om den i tilstrekkelig grad var beskyttet mot juks.

– Jeg fant vel egentlig at hvis man vil jukse er det ikke kjempevanskelig. Det vil kreve mindre innsats enn å lese til eksamen, men det krever fortsatt litt innsats og kanskje litt kunnskap, sier hun.

LES OGSÅ: Kan undervisningen förbättras utan att examen ändras?
LES OGSÅ: Slik gjør du det best mulig på eksamen
LES OGSÅ: Studenter har lite å tjene på å klage på karakteren

Sosialt uakseptabelt

Søgaard undersøkte programvaren i seg selv, og resultatet er dermed ikke nødvendigvis gjeldende for den versjonen man bruker ved NTNU i vår. Hun tror det er vanskeligere å jukse på en digital eksamen, men at man får mer igjen for det hvis man først klarer det.

– Hvis du først får tilgang til ressurser på PC-en din utenfor den låste browseren kan du plutselig ha tilgang til hele pensum og 40 millioner tidligere eksamener, sier hun.

Hun mener funnene først og fremst viser at det er et marked for å selge jukseløsninger, men at dette vanskeliggjøres av at de ulike universitetene har ulike versjoner av programvaren, med små forskjeller. Søgaard tror også studentenes holdninger spiller en viktig rolle.

– Min erfaring på NTNU var at juksing var sosialt uakseptabelt. I min omgangskrets kunne man i alle fall ikke gå rundt og skryte av at man juksa på eksamen. I tillegg er det veldig strenge straffer, som gjør at det som regel ikke er verdt det, sier hun.

Søgaard mener det finnes bedre løsninger enn den NTNU har valgt, og at det er mange tiltak man kan gjøre for en fullstendig sikker eksamen, men at det ikke er økonomisk gjennomførbart.

– Men jeg synes den eksamensformen som er på NTNU i dag i veldig få tilfeller er hundre prosent representativ for det virkelige liv. I mange tilfeller bruker man alle de tilgjengelige ressursene, som NTNU bruker så mye tid på og ressurser på å blokkere. Da kunne man heller hatt en annen vurderingsform, sier hun.

Mer oppmerksomhet

Prosjektleder Øyvind Hauge ved seksjon for IT-strategi og -styring ved NTNU sier problemet er noe de tar alvorlig, men at de mener digital eksamen slik den avvikles i dag er forsvarlig.

– Vi opplever dette som viktig, men ikke dramatisk. Risikovurderingene våre tilsier at vi gjennomfører eksamen på en forsvarlig måte, sier han.

Hauge sier informasjonssikkerhet er veldig viktig for NTNU, og noe de vurderer kontinuerlig. Samtidig mener han noe av det viktigste de gjør er å gi forebyggende informasjon til studentene. Studentenes moral spiller en viktig rolle, mener han, og opplever selv at de fleste studentene har høy moral. I tillegg har de tett oppfølging av studentene i eksamenslokalene.

– Det er dessverre også mulig å jukse på papireksamen, men digitale eksamener får kanskje litt mer oppmerksomhet. Samtidig får man nye muligheter med digitale verktøy for å forhindre juks. Plagieringskontroll har man for eksempel ikke hatt mulighet til å bruke på papireksamen, men det kan gjøre det vanskeligere å jukse på digital eksamen, sier han.

Viktig med holdningsarbeid

Professor Guttorm Sindre var veileder på masteroppgaven til Søgaard og sier det ikke nødvendigvis er kontrollmekanismene på digital eksamen som er problemet. Også papireksamen vil møte på mange utfordringer framover, spår han.

– Nå for tiden finnes det bittesmå ørepropper en kan ha i øret og dermed få hjelp fra utenforstående under eksamen på andre måter enn via PC-en, sier han.

Sindre mener man etterhvert vil måtte innføre nye tiltak også for papireksamen, og mener den sosiale faktoren også spiller inn.

– Man må ikke bare tenke på kontrollteknologi, men også på holdningsskapende arbeid. Evalueringsformen vil også ha innvirkning på fusk. Enkelte former vil oppleves som kjedelige og meningsløse, mens andre evalueringsformer vil gjøre at det blir mindre fusk selv om muligheten er til stede, sier han.