H.M. Aarhønen inn i egen hytte

Linjeforeningen H. M. Aarhønen får endelig hyttedrømmen oppfylt. Snart flytter hundreåringen inn i egen bolig.

Hersjøen ligger i turavstand fra tomten.
Ut i skogen, opp på veggen: Vinnerutkastet i Aarhønens arkitektkonkurranse blant studentene på nabofakultetet.
Hytten skal bygges inn i åssiden i pakt med stedets topografi.

Ved Hersjøen i Selbu kommune har de funnet herligheten. - En gammel drøm i ferd med å gå i oppfyllelse, sier Paal André Slette i linjeforeningen.

Nasjonalpark som nabo

Om lag 70 kilometer fra Trondheim, opp fra Selbusjøen, og enda noen kilometer oppover skogsveier mot Hersjøen, ikke langt fra Skarvan og Roltdalen nasjonalpark, har linjeforeningen for byggstudentene funnet sitt pustehull.

Tomten ligger plant og smalt plassert langsetter en hylle i åssiden ovenfor nordenden av badeklare Hersjøen. Et pristint stykke norsk natur som byggstudentene har til hensikt å utnytte til det fulle. Fra avsatsen i åsen vil hyttens lange fasade ha utsikt langt inn i blåningen, og med nasjonalparken som nabo.

UA er med på å stikke ut tomten, sammen med Paal André Slette og Christopher Lein Simonsen fra linjeforeningen og arkitektstudentene.

Med målebånd og merkepinner diskuterer de den optimale plasseringen av hytten. Mye utsikt, med minst mulig påvirkning på terreng og vegetasjonen rundt. Arkitektstudentene har tegnet hytten nettopp med tanke på dette. En av de største og eldste furuene må nok ofres, konkluderer de. Utover det kan gjerne gran og furu gnisse inntil hytteveggene.

Et hjem for 100-åringen

Linjeforeningen “Hennes Majestet Aarhønen” (om navnet, se faktaboken) ble stiftet allerede tre år etter NTH ble opprettet i 1910. Hytter, koier og kåter har vært sentrale begreper for NTH-studenter siden begynnelsen. Hvorfor akkurat byggstudentene ikke har hatt eget bygg, har vært et paradoks.

Veien har vært lang. Allerede i statuttene står det at egen hytte er et langsiktig mål for Aarhønen, når økonomien tillater det. Den tiden har kommet.

Foreningshytten skal stå ferdig til Aarhønens 100-årsjubileum i januar 2013. Første byggetrinn skal ha mellom 12 og 14 sengeplasser på 90 kvadratmeter. Hytten vil bli lang og smal for minst mulig synlighet i landskapet. Taket og mønet formes asymmetrisk – langt tak foran, og krapt bak, for å passe best mulig inn i åssiden.

En naturlig hytte

Uten strøm og innlagt vann, og med utedo. Det er slik de vil ha det. Moderne byggstudenter utdannes miljøbevisste. De har også fått hjelp av arkitektstudenter. I konkurranse med flere studentutkast, vant konseptet “Ut i skogen, opp på veggen” av fjerdeårsstudentene Olav Fåsetbro Kildal, Ida Johanne Andersen Ve og Mads Nermo.

Bruk av ubehandlet trevirke skal prege hytten. Bestandig gran ubesudlet av maling og beis og trykkimpregnering skal kle hyttevegggene, og med årene finne sin naturlige gråhet som hører norsk natur hjemme. Den lange, smale utformingen, og tomtens beskaffenhet, gjør det enkelt å påplusse areal. Med ytterligere kapital på plass, planlegger linjeforeningen å utvide til 145 kvadratmeter og flere sengeplasser.

Midt i naturen

Studentene har kontaktet alle randkommunene rundt Trondheim og forhørt seg om ledige hyttefelt. Til slutt stod det mellom Selbu og Meråker. Selbu og Hersjøen vant på grunn av nærheten til Den norske turistforeningens nett, nasjonalparken i seg selv, og mulighetene for jakt og fiske og alle andre tilhørende friluftsaktiviteter. Kommunen har vært behjelpelig med å sette studentene i kontakt med grunneiere.

Selv på hytta slipper de ikke faget helt. Linjeforeningen tenker seg studentdugnad som en form for byggverksted med direkte relevans til faget. De dugnadsinnstilte deles opp i arbeidslag med en veileder. Studentene velger selv lag, som har hver sine byggetekniske problemstillinger. Jobben fra utgraving av tomt til listverk er tenkt som poenggivende praksis i faget.

Bedriftssponset hytte

Det er byggeindustrien som har betalt for hytten – direkte og indirekte. Store bedrifter betaler gladelig for å få presentere seg for studentene, og linjeforeningen formidler arbeidskraft.

“Industrikontakten” er hovedinntektskilden for Aarhønen. Inntektene fra formidlingen av arbeidskraft til byggenæringen går inn i et eget fond. Fondskapitalen innen 2011 har vokst til 700 000 kroner. En halv million av disse er satt av til hyttebygging. Dette er imidlertid ikke nok, og studentene har fått med seg entreprenørfirmaet Vedal til å sponse de 90 kvadratmeterne – “Byggetrinn Vedal”.