PC på eksamen:

- Skoleeksamen forsvinner

Det er fullt mulig å avvikle PC på eksamen for alle, men da tvinger det seg fram andre vurderingsformer enn den tradisjonelle skoleeksamenen. Det spår to av dem som står bak pilotprosjekter i Tromsø og Bergen.

Rådgiver Jelena Larsen tviler sterkt på om det er mulig å avvikle tradisjonell skoleeksamen uten hjelpemidler hvis alle skal ha PC.

Studentene ved de fire universitetene i Trondheim, Bergen, Tromsø og Oslo startet i går en kampanje, der de krever PC på eksamen. De er lei av å bruke penn og papir, og forstår ikke hvorfor akkurat eksamen skal være en PC-fri sone.

Ved Universitetet i Tromsø testet de ut PC på eksamen i vårsemesteret, og ved Universitetet i Bergen skal de avvikle digital eksamen i desember. Hvilke tanker har to av de ansvarlige for prosjektene gjort seg når det gjelder framtidig bruk av PC på eksamen?

Pilot i Tromsø

I Tromsø var det masterstudentene i statsvitenskap og studentene ved et bacheloremne i sosiologi, som avviklet tradisjonell skoleeksamen på PC.

De avla eksamen på en PC-lab på universitetets egne PC-er, og ingen hjelpemidler var tillatt.

De logget seg inn i Fronter for å få oppgaveteksten, og besvarte oppgaven i Word. Deretter konverterte de teksten til pdf-filformat og leverte oppgaven i Fronter.

- Dette var bra for studentenes del, sier rådgiver Jelena Larsen ved universitetets videre- og etterutdanning.

– De fikk skrive oppgavene slik de er vant til på PC og levere digitalt. Men for oss var det utfordrende, særlig når vi tenker på infrastrukturen.

Mulig å jukse

Larsen forteller at det var mye som skulle på plass for å avvikle eksamen på PC. Datamaskinene måtte være tilpasset og justert slik at det er vanskelig å jukse. Hvis studentene skal bruke universitetets PC'er, krever det mye infrastruktur som ikke fins i dag.

- Så lenge vi er koplet på internett, kan vi aldri være sikre på at det er umulig å jukse, sier Larsen.

Hun tviler sterkt på om det er mulig å skalere opp en tradisjonell eksamen uten hjelpemidler med PC som verktøy.

– Det vil være krevende. Alternativet kan være å droppe tradisjonelle skoleeksamener og innføre mer moderne eksamens- eller vurderingsformer, for eksempel vurdering undervis i studiet, mappevurdering eller hjemmeeksamen, sier hun.

Larsen ser for seg at en eventuell framtidig bruk av PC på eksamen må innebære at det ikke lenger handler om å sjekke hva studentene husker, men at studentene må få vist hva de kan og hvordan de anvender pensum på en annen måte.

- Hvis studentene googler, bruker bøker, søker på nett, så spiller det ingen rolle. De vil likevel være nødt til å anvende teksten på en slik måte at det ikke kan klippes og limes rett fra fra internett, sier hun.

Avvikling av de to eksamenene i vårsemesteret gikk som planlagt, og ingen av studentene som deltok i prøveprosjektet ble tatt i forsøk på juks.

- Personlig var utprøvinga av PC på eksamen en grei erfaring å ta med seg videre, men hvor vi havner i denne debatten er umulig å si, oppsummerer Jelena Larsen.

Pilot i Bergen

Også Universitet i Bergen ønsker å prøve ut PC på skoleeksamen. Prøvekaninene blir studentene på et informatikk-emne, som på eksamen 2. desember for første gang kan programmere på PC.

På Studieadministrativ avdeling har de tenkt så det knaker, for mye må være på plass for at en digital skoleeksamen skal fungere knirkefritt.

For det første trenger de egnede lokaler med nok stasjonære PC-er koblet til universitetets nettverk. Studentene kan ikke bruke egne PC-er. For det andre må infrastrukturen være på plass: nettverkskabler, strømuttak, PC-er og skillevegger.

Eksamensmodus

Prosjektgruppa har utviklet ei løsning for PC'ene, som setter dem i “eksamensmodus”. Operativsystemet er Windows 7. Studentene logger seg på PC-en og får kun adgang til et begrenset sett med forhåndsgodkjent programvare. Modusen hindrer tilgangen til Internett. Det gjelder også digitale ordlister, samt at USB-inngangene blokkeres.

Når studentene er klare til å levere besvarelsen, kan prosjektgruppa varte opp med ei egen løsning for digital innlevering. Løsninga koples opp mot Mi side, som er det sentrale Informasjons- og læringsstøttesystemet ved Universitetet i Bergen.

Eksamensoppgavene må være lagret enten som PDF eller ren tekst. Oppgavene blir registrert med kandidatnummer, og studentenes navn blir ikke registrert. De leverte eksamensoppgavene lagres i ei innleveringsmappe på emnet i Mi side, slik at studentene etterpå kan få egen digital kopi og dermed tilgang til besvarelsen.

For alle? Njaa...

- Med alle disse tekniske løsningene på plass, føler vi oss sikre på at vi unngår juks, sier prosjektleder Kathrine Slettevold.

- De tradisjonelle juksemetodene vil jo fortsatt finnes, som å gå på do, skrive lapper og så videre, men vi har ikke innført nye måter å jukse på for å si det sånn, understreker hun.

Slettevold tviler på at det er mulig å gjennomføre bruk av PC på skoleeksamen for alle.

– Da må UiB samtidig se på hvilke vurderingsformer som brukes. Det er vanskelig å tilby PC til alle på skoleeksamen.

- Hvis målet er eksamen på PC for alle, så kan det tvinge fram bruk av andre vurderingsformer. Tradisjonell skoleeksamen på PC med universitetets egne datamaskiner, vil kreve store investeringer, egnede lokaler og all annen infrastruktur på plass, sier Kathrine Slettevold.

I første omgang har UiB altså konsentrert seg om IT-studenter siden det er mest unaturlig for dem å bruke penn og papir under eksamen. Dette prosjektet går ut 2012 og planen er at flere eksamener skal prøves ut til våren.