Nasjonal gruppe:

Skal tenke helhetlig om digital eksamen

Mange universitet tester i dag ut digital eksamen. Ei nasjonal ekspertgruppe er nå nedsatt for å utvikle felles løsninger.

Nora Clarke fra Universitetet i Agder leder den nasjonale ekspertgruppa.
Prorektor Berit Kjeldstad understreket at det er behov for nasjonale løsninger da hun nylig orienterte NTNU-styret om digital eksamen.

Universitetene og høyskolene arbeider nå på hvert sitt hold med utredning og testing av digital eksamen. Norgesuniversitetet og Universitets-og høgskolerådet ser behovet for en nasjonal koordinering og oversikt, og har derfor opprettet denne gruppa.

I de neste to årene skal gruppa foreta en helhetlig gjennomgang av teknologiske, pedagogiske, organisatoriske og juridiske utfordringer knyttet til gjennomføring av digitale vurderinger og eksamener.

Løsning for de fleste

Gruppas leder er Nora Clarke fra Universitetet i Agder, og fra NTNU deltar Alex Strømme, som er dosent ved Program for lærerutdanning.

- Selv om noen institusjoner nå om dagen tester aktivt ut ulike løsninger for digital eksamen, og har ambisiøse mål, venter de aller fleste på ei nasjonal løsning, sier Nora Clarke til UA.

- Er ikke universitetene og høgskolene så ulike at det blir vanskelig å få til ei felles løsning som passer alle?

- Mye av eksamensavviklinga er felles for alle. De bruker det samme studieadministrative systemet for å innhente data til eksamen, og eksamensprosessen hos de fleste er basert på papir og et betydelig manuelt arbeid, sier Clarke.

Hun mener det vil være lite hensiktsmessig at hvert enkelt universitet og høyskole skal bruke ressurser og penger for å utarbeide egne systemer.

- Jeg er sikker på at vi i sektoren kan samarbeide for å utvikle eller finne ei løsning, som de aller fleste kan bruke. Det er ikke sikkert at alle vil benytte seg av ei slik felles løsning, men jeg antar at mange av oss vil gå samme vei, sier hun.

- Hvordan vil dere jobbe framover?

- I første omgang kartlegger vi hvor langt institusjonene har kommet når det gjelder digitalisering av eksamensprosessen. Vi jobber nå med å alliere oss med sentrale aktører i sektoren, og håper at institusjonene blir motiverte til å dele sine kunnskaper og erfaringer nå som det er opprettet ei nasjonal gruppe, sier Clarke.

- Spennende arbeid

Nora Clarke er også prosjektleder for digital vurdering ved Universitetet i Agder. Universitetet samarbeider med Høgskolen i Telemark, Ansgar Teologiske Høgskole og Mediehøgskolen Gimlekollen om prosjektet «Digital eksamen». Målet er at studentene skal avlegge skoleeksamen digitalt, levere oppgaver digitalt og få muligheten til å avlegge muntlig eksamen digitalt høsten 2014.

I fjor høst avla UiA fem muntlige eksamener ved bruk av videokonferanse, skype og ipad.

- Jeg anser meg ikke som noen ekspert på dette området, men har god oversikt over hvilke utfordringer vi står overfor, behovene til de ulike interessegruppene og en god idé om hvor vi skal, sier Clarke.

Hun poengterer at ingen foreløpig er eksperter på dette feltet, men at nasjonalgruppa, i samarbeid med alle de kloke hodene ved institusjonene, står sterkere rustet til å komme raskere i mål med et bedre resultat.

- Dette er spennende arbeid, slår hun fast.

NTNU med pilot

NTNUs prorektor for utdanning og læringskvalitet, Berit Kjeldstad, varslet på NTNU-styrets møte i februar at et pilotprosjekt for å teste ut digital eksamen kan bli realisert ved her ved universitetet til våren. NTNU har i høst fått utredet hvordan digital eksamen kan gjennomføres. Prosjektgruppa anbefaler at NTNU i første omgang prøver ut et pilotprosjekt med digital oppgave og innlevering.

Også Kjeldstad ser behovet for nasjonal koordinering:

- Mange universitet og høyskoler jobber med de samme spørsmålene som oss når det gjelder digital eksamen. Det er derfor ønskelig å få avklart en del av disse på nasjonalt plan, sa prorektoren da hun orienterte om digital eksamen på styremøtet.