Ny, dobbel mastergrad

To vitnemål, for prisen av én

Det er sukkerbiten som venter de fire pionerene fra Kina i et nytt opplegg for studentutveksling på masternivå.

Tidlgiere NTNU-rektor Torbjørn Digernes og president Zhang Jie ved Shanghai Jiao Tong University utvekslet samarbeidsavtaler i mai 2010.

De fire kinesiske studentene Jie Xiong, Weiqing Chen, Geping Zhao og Jing Jing Ye har allerede vært flere uker i Norge på norskkurs. Mandag møtte de professorene Trygve Magne Eikevik og Arne Mathias Bredesen for et første informasjonsmøte om det nye masteropplegget. Fire kinesiske og to norske studenter vil få to vitnemål – et fra NTNU, og ett fra Shanghai Jiao Tong University.

- Han ville ikke kjørt taxi i Kina

De har lært seg å smøre matpakke, funnet ut at de ikke liker tran, lært hvem Edvard Munch var, og har fått med seg at statsministeren i Norge forsøkte seg som taxisjåfør nylig. Stoltenbergs kinesiske kollega ville aldri finne på å være taxisjåfør, mente studentene.

LES OGSÅ: Tran, tran, tran, du må bare ta'n

Fornybar energi og varmepumper

Kineserne fra Shanghai blir i Norge hele dette høst- og vårsemesteret. Tilsvarende kommer to norske studenter til å tilbringe 18 måneder i Kina. Siste semester samles de i Kina for å skrive masteroppgaver.

Målet er at flere av oppgavene skal munne ut i vitenskapelige papers, ifølge Eikevik ved Institutt for energi og prosessteknikk.

Kan utvide ordningen

De har valgt dette studiet i varmepumpeteknologi fordi fornybar energi og energipolitikk blir stadig viktigere for kjempelandet.

De norske og de kinesiske studentene får også doble veiledere – én i Trondheim, og én i Shanghai. Likeledes kommer en professor fra Norge og en fra Kina til å vurdere masteroppgavene.

- Vi legger ekstra ressurser i oppfølgingen av disse studentene, sier Eikevik.

Det blir viktig for NTNU å få denne ordningen til å fungere godt. Foreløpig er dette en mulighet kun for en retning innenfor «MSc in Sustainable Energy», målet er å utvide til alle fire spesialiseringene. Andre fagmiljøer følger óg spent med på hvordan dette går, ifølge Eikevik.

Utstrakt samarbeid med Shanghai

Det nye masteropplegget har bakgrunn i en samarbeidsavtale NTNU inngikk med Shanghai Jiao Tong University (SJTU) i mai 2010. Da opprettet de to institusjonene såkalte Joint Research Centers (JRC).

Team av professorer ved hver institusjon samarbeider på områder der begge institusjoner har høy kompetanse, som gass, CO2-fangst og – lagring, fornybar energi, energibruk i bygninger, samt energisystemanalyse.

Nylig vant et lag fra Eksperter i Team en pris for sin idé for energiutnytting av spillvarme – ledet av professor Trygve Eikevik - i nettopp Shanghai.

SJTU har 40 000 studenter og er rangert blant Kinas beste. Femten representanter fra Shanghai var i 2011 på gjenvisitt i Trondheim, etter at NTNU hadde foretatt sin Kina-reise året før.

- Kina er i ferd med å bli forskningsledende, og det er viktig for NTNU å samarbeide med de beste i Kina. Shanghai Jiao Tong University er toppnotert i Kina, og er dermed strategisk viktig for NTNU, uttalte prorektor for forskning, Kari Melby.

Den nye, doble mastergraden utvider et omfattende samarbeid med en kinesisk institusjon, som ikke ser ut til å lide under et fortsatt kjølig handelsforhold mellom Norge og Kina

LES OGSÅ: Fredsprisen: Forberedt på kinesisk reaksjon