Søkertallene til oljefag stuper

Etter flere år med bratt vekst stuper søkertallene til petroleumsfag ved NTNU. Nedgangen er på 32 prosent. -Som forventet, sier instituttleder Egil Tjåland.

Rolig. Instituttleder Egil Tjåland sier søker nedgangen er en forventet normalisering, etter flere år med eksplosiv søkervekst.

De foreløpige tallene fra Samordna Opptak viser at det er 286 primærsøkere til det 5-årige masterprogrammet i petroleumsfag i år. I fjor var tallet 420 og tilbake i 2011 var det 117 ungdommer som hadde oljefag ved NTNU som sitt første studieønske.

-Tallene fra 2011 til 2012 og 2013 viser en nesten ekstrem økning av søkere. Vi hadde faktisk forventet at det gikk tilbake i 2013, men det skjedde ikke. Det vi ser nå er en normalisering av tallene, sier Egil Tjåland, leder ved Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.

I årene før 2011 lå tallet på primærsøkere mellom 120 og 150.

Blant de mest attraktive

Tjåland medgir at fallet på 32 prosent høres drastisk ut, men understreker at petroleumsfag fortsatt et av de mest populære teknologistudier i Norge.

- Det er kun ett teknisk studium Norge som har flere primærsøkere per studieplass enn oss, nemlig nanoteknologi ved NTNU, sier Tjåland.

Nanoteknologi har 7,6 primærsøkere, mens petroleumsfag har 6,4. Medisin ligger på 6,9 primærsøkere per studieplass.

- Vi er fornøyd med dette. Vi har 45 studieplasser, så det blir et eksklusivt studium. Det er mange flinke søkere, og mange blir skuffet over ikke å få plass, sier instituttlederen.

Svinger med funn

- Hvordan forklarer du svingningene i søkerinteressen?

- Det kan være vanskelig å peke på en eksakt årsak, men jeg antar at dette henger sammen med de store funnene som ble gjort på norsk sokkel for et par år siden. Statoil hadde stor suksess disse årene, og det gikk nesten ikke en dag uten at det var medieomtale rundt dette. Nå er vi nede på en mer normal funnrate, og det som gjøres av funn er ikke så dramatisk store. Så, jeg tror det er en naturlig reaksjon.

- Tror du diskusjonen rundt oljeforskning, klima og forskningsetikk har spilt noen rolle?

- Jeg tror egentlig ikke det. Det er ikke kommet noen konklusjon på denne saken enda. Den er til behandling hos Den nasjonale forskningsetiske komite for naturvitenskap og teknologi, og jeg har vanskelig for å se at dette skal ha hatt betydning for mulige søkere.

Tjåland holder på at de er fornøyde, men medgir at tallene er litt spesielle.

- Alle vil gjerne vokse inn i himmelen, men vi må være realistiske. Det vi ser er en slags normalisering.