Rolig avvikling av omstridt opptaksprøve

I stedet for å hetse hverandre, valgte linjeforeningen Mannhullet å hetse NTNU-rektor Gunnar Bovim og pressen.

Rundt hundre personer var samlet da linjeforeningen Mannhullet holdt opptaksprøve i Duedalen ved Kristiansten festning.
Disse bildene fra fjorårets arrangement viser utkledde studenter som leder opptaksprøvene, mens de ferske studentene ligger på bakken. Både Singsaker skole og naboer reagerer på dette.

Linjeforeningene gjør flott innsats for studentmiljøet, men neste år håper jeg "Mannhullet" revurderer opptaksritual, skrev NTNU-rektor Gunnar Bovim på Twitter mandag.

Det falt ikke i særlig god jord hos linjeforeningen ved marin teknikk som blant annet kom med nedsettende kommentarer om rektoren i en sang og i «kamprop» under opptaksprøvene i Duedalen.

Kommunen fulgte med

Pressen som valgte å omtale kritikken mot arrangementet på forhånd fikk også det glatte lag av studentene. Foruten homofobiske sanger og et rikt utvalg av skjellsord fra enkeltpersoner, ble det blant annet sunget i plenum at «journalister skal hjem i kister».

LES OGSÅ: - Ligner en brutal henrettelsesseremoni

Representanter fra eierskapsenheten i Trondheim kommune var til stede i Duedalen for å følge med på arrangementet. De vil evaluere saken i ettertid.

NTNUs prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad, var blant dem som reagerte på saken på Twitter tirsdag morgen. Hun spør: «Når skal dette gå ut på dato? - Kulturer som hører fortiden til?»

LES OGSÅ: Blodslit og nakenhet
LES OGSÅ: Linjeforeningene er NTNUs sosiale lim

Holdt skolebarn unna

Universitetsavisa skrev mandag om reaksjonene på fjorårets arrangement og frykt for at årets arrangement skulle bli tilsvarende.

Naboer UA hadde vært i kontakt med reagerte på symbolbruken. Det samme gjorde rektor Sten Frode Solvang ved Singsaker skole, som mente bildene fra fjorårets arrangement kunne minne om en henrettelsesseremoni og ga assosiasjoner til mye av elendigheten man ser i verden i dag.

Solvang valgte å holde skolebarna unna Duedalen i det aktuelle tidsrommet for å ikke utsette barna for potensielt skremmende situasjoner.

Selv om linjeforeningen hadde varslet i et nabovarsel at lederen under opptaksprøvene skulle være ikledd svarte skinnbukser, frakk og beret, så det ut til at de hadde droppet dette under selve arrangementet.