Grønvold ny nestleder i NSO

På sju uker har Synne Grønvold fra HiST blitt en av landets ledende studentpolitikere. Først ble hun studentrepresentant i styringsgruppa for NTNU-fusjonen. Sist helg ble hun også valgt som nestleder i Norsk Studentorganisasjon.

- Landsmøtet leverte en klar bestilling om at vi må ta ansvar i fusjonsprosessen i UH-sektoren, sier NSOs nye nestleder.

De to vervene henger på sett og vis sammen.

- Landsmøtet i Norsk Studentorganisasjon leverte en klar bestilling om at vi må ta ansvar i den omfattende fusjonsprosessen i UH-sektoren. Punktet er en del av den nye handlingsplanen. Det er et arbeid jeg går inn i med stor entusiasme, forklarer den nyvalgte nestlederen.

Blant de mange fusjonsutfordringene er at organisasjonen ligger an til å miste ni lokallag når 14 institusjoner blir til 5. Vedtektene sier nemlig klart fra at hver utdanningsinstitusjon skal ha ett medlemslag i NSO. Det betyr eksempelvis at de fire lagene i Gjøvik, Ålesund, på HiST og NTNU blir til ett etter fusjonen.

- Samtidig skal NSO sikre bred geografisk forankring til studentstemmen i organisasjonen. Vi skal representere studenter fra hele landet. Det blir en spennende oppgave, og betyr kanskje at vi må se på den medlemslagsmodellen vi har i dag, sier Grønvold.

Kjepphest

Hun tar også med seg en kjepphest inn i studentpolitikken. Som nyutdannet ergoterapeut er hun spesielt engasjert i universell utforming av læring.

- Den skal være rettferdig, og inkludere alle. Det holder ikke med fagre ord. Hvis ikke forholdene legges til rette slik at for eksempel dyslektikere og bevegelseshemmede har like muligheter for å utdanne seg som andre, så er det ikke lenger rettferdig. Det ønsker jeg å forfølge både som studentpolitiker og seinere som yrkesutøver, sier Grønvold.