Robert Nikolai Marhaug ble brått 27 000 kroner rikere

- Det er jo veldig hyggelig å helt tilfeldig få så masse penger, sier den smått himmelfalne men svært fornøyde maskinstudenten.

Advokat Rune Haglund (t.v.) holdt student Robert Nikolai Marhaug på pinebenken en liten stund, men da Marhaug fikk se sjekken var han åpenbart fornøyd.
- Endelig er det en fordel med å være gammel, sier Marhaug
Da studentene fikk se sjekken ble det spontan applaus.

Litt over klokken 11 onsdag satt han intetanende på første rad under professor Terese Løvås´ forelesning i termodynamikk, da dørene inn til auditoriet brått gikk opp. Inn kommer en mann som presenterer seg som advokat Rune Haglund og spør om studenten ved navn Robert Nikolai Marhaug kan komme fram.

Det er et årlig rituale, men overraskelsen er like stor hver gang denne advokaten tropper opp under forelesning for andreårsstudentene ved Linjen for produktutvikling og produksjon.

Historien om et fond

- Har dere vært på NTNUs hjemmeside og sett på oversikten over stipendere og legater og sånt? spør Haglund studentene.

Det er det åpenbart ikke en sjel som har gjort.

- Det må dere gjøre, det er veldig viktig, sier Haglund, mens Robert Nikolai Marhaug fortsatt står ved hans side med et litt undrende uttrykk i ansiktet.

På lystavla står følgende eksempel og oppgave:

* Reversibel og adibiatisk ekspansjon av luft fra P 1=5 bar til P 2=1 bar

* Vurder i 2 situasjoner bidrag fra trykk og temperaturen til eksergien: 1 over og 1 under ambient: (..).

Men nå er det Haglund og ikke termodynamikk som har studentenes fulle oppmerksomhet. Advokaten drar gjennom historien om tidligere NTH-student Ragnar Mathisen. For over 50 år siden gikk han ut av det som den gang het maskinlinjen, men som etterhvert er blitt Linjen for produktutvikling og produksjon.

Fra dårligste til eldste student

Mathisen flyttet til Sverige, giftet seg med sin Winnie, og de to opprettet i 2008 Winnie og Ragnar Mathisens Høgskolefond. Den opprinnelige tanken var at halvparten av avkastningen deles mellom beste siv. ing./siv. ark.-student og dårligste student på andreåret maskin.

Nå ler både Robert Nikolai Marhaug og resten av auditoriet høyt, før Haglund forteller at en kompis av Mathisen fikk ham til å endre på statuttene. Derfor ble det til at stipendet deles ut til den eldste studenten på andreåret maskin, forutsatt at han eller hun ikke har brukt mer enn ett år på første klasse.

LES OGSÅ: Fikk kjempesjekk - helt ut av det blå
LES OGSÅ: Student fikk 52 000 kroner fordi han er eldst

- Mye bedre enn Lotto

- Dette er en av de morsomste stipendutdelingene i året. Det er mye bedre enn lotto, for da må du jo gjøre en innsats med å levere kupongen. Her slipper du det, premien kommer deisende inn, og overraskelsen er like stor hvert år, gliser Haglund.

På grunn av lave renter for tiden er ikke avkastningen i fondet så høy som i tidligere år. Men da Haglund viser medstudentene beløpet på sjekken bryter det ut spontan applaus.

27 000 blanke kroner rett inn på konto, er verdt å klappe for.

- Endelig er det en fordel med å være gammel, sier Marhaug, etter å ha summet seg litt.

Forklaringen på at 29-åringen er den eldste i sitt kull, er at han har jobbet i 6 år som flymotormekaniker i Forsvaret, på Ørlandet flystasjon. Ønsket om å lære mer, gå mer i dybden og forstå mer av helheten, fikk ham til å bli maskinstudent.

Stusset over telefonbeskjed

Han medgir at stusset litt over at han fikk en telefon om at han absolutt burde være til stede på onsdagens forelesning.

- Jeg fikk beskjed om at det skulle være en markering, klarte ikke helt å forestille meg hva det skulle være. Det begynte å demre for meg da han begynte å snakke. Jeg har vel hørt noe om at dette har hendt før, sier Marhaug

Hva han skal bruke pengene til, er han usikker på. Han har noe huslån, men før han bestemmer seg, skal de 27 000 kronene en tur innom sparekontoen.