Fikk sølv i EM:

- Det var veldig overraskende og uvirkelig. Vi er sjokkerte hele gjengen

Først vant studentbedriften ved NTNU i Ålesund i NM, så fikk de sølvmedaljen i EM.

Studentene Lene Stenseth, Emma Lovise Sunde og Charlotte Thunes Hansen vil drive oppdrett av en marin organisme som vil fungere som en god kilde til protein i fiskefôr. Sammen med Krister Krogsæter og Erik Andresen har de startet AgriMare Bio.

- Vi har jobbet mye for dette, og følte vi hadde god kontroll. Derfor føles sølvmedaljen ganske så fortjent, men det er likevel veldig overraskende og uvirkelig. Vi er sjokkerte hele gjengen. Det var så utrolig høyt nivå blant alle 19 som var med, sier Lene Stenseth, daglig leder i Agrimare Bio på telefon fra hotellobbyen i Helsinki.

Under torsdagens EM for studentbedrifter i den finske hovedstaden gikk studentene fra NTNU Ålesund nesten helt til topps med sitt nye fiskefôr. Og en sølvmedalje i «Best enterprise of the year» henger høyt.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: NTNU-studenter vant NM for studentbedrifter

Tar ferie

- Det er utrolig stort, og vi er kjempefornøyde. Vi ser at andre ser verdien av det vi driver med, og det å utnytte slammet fra settefiskanleggene er viktig, fortsetter Stenseth.

Hun forteller at de nå skal danne et aksjeselskap for å kunne søke om støtte og gå videre med bedriften.

- Seieren i NM og andreplassen her fører til at folk får høre om oss og leser om oss, og at de blir nysgjerrige på hva vi driver med. Det kommer til å åpne dører for oss. Vi fikk gode tilbakemeldinger da vi vant NM, og regner ikke med at det blir noe verre nå. Men vi får vente å se. Denne sølvmedaljen er jo fersk enda.

- Hva skal dere gjøre fremover nå?

- Først blir det en liten velfortjent ferie. Det har vært mye arbeid siden mars. Også er det tilbake til arbeidet igjen.

LES OGSÅ: Disse studentene vil løse matkrise med et spesielt fiskefôr

Utnytter slam

Agrimare Bio har utviklet en løsning for storskala oppdrett av børstemark med fiskeslam som eneste næringssubstrat. Børstemarken har høyt innhold av marint protein og viktige marine fettsyrer, og skal erstatte vegetabilske ingredienser i fór for oppdrettslaks, ifølge Ungt entreprenørskap.

NTNU-studentene peker på de store mengdene av vannforbruk som brukes til kjøttproduksjon, kommer til å føre til vannmangel, noe som kan føre til at vi blir tvunget til å spise mer vegetabilske produkter. Det er der fiskefôret kommer inn i bildet. Studentbedriften viser til laksefakta.no, som skriver at 70 prosent av et gjennomsnittlig fôr til oppdrettslaks består av vegetabilske ingredienser. De mener disse ressursene heller burde bli benyttet direkte til humant konsum.

Derfor skal de komme med en erstatning til de vegetabilske ingrediensene i fiskefôret. Dette vil de gjøre gjennom å drive oppdrett av en marin organisme som vil fungere som en god kilde til protein i fiskefôr.

Studentbedriften ble etablert av studentene Lene Stenseth, Emma Lovise Sunde, Charlotte Thunes Hansen, Krister Krogsæter og Erik Andresen.